En sağlıklı sebzeler hangileri

Beslenme bölümünde yer alan bu konu Fatihan tarafından paylaşıldı.

  1. Fatihan

    Fatihan Üye

    Yemeklerimize tat veren ve sofralarımızın vazgeçilmezi hiç kuşkusuz, sebzelerdir. Özellikle et yemeklerine ayrı bir lezzet veren sebzeler, sağlığımız için de çok yararlı.

    Sizlere sebzelerin faydaları hakkında güzel bir konu hazırlamaya karar verdik. Beraber yediğimiz sebzelerin sağlık için ne kadar yararlı olduğu göreceğiz.

    1. Soğan: Bir çok yemeğin içinde bulunan, ayrıca salatalarında vazgeçilmezi olan soğanı çiğ olarak tükettiğimiz takdirde, soğanın içinde yer alan antioksidanlardan yararlanarak, vücudumuzun kanserle savaşmasını sağlar. Soğanın yüksek ısıda pişirildiğinde ortaya çıkan fitokimyasallar; akciğer kanserine ve prostat kanserine faydalı bileşenlerdir. Çiğ soğanla güzel salatalar yapabilirsiniz. Domates, salatalık ve biber gibi sebzelerle harmanlayıp, baharatlarla tatlandırarak bir çok salata çeşidini kolayca yapabilirsiniz.

    2. Mısır: Yaz aylarında parklarda satılan haşlanmış mısır, yazın vazgeçilmez atıştırmalıkları arasında yer alır. Mısırı koçanıyla ya da taneleri ile pişirerek yiyebilirsiniz. Mısır ne kadar çok pişirilirse pişirilsin, içerisinde yer alan antioksidan lutein o kadar artıyor. Lutein yaşlılıkta ortaya çıkan körlükle mücadelede önemli bir bileşen.

    3. Bezelye: Pilavın yanında bir bezelye yemeyi çok ideal olacaktır. Çünkü bezelye mide kanseri riskini azaltan bir baklagildir. Diğer bakla türü sebzelerle yapılan yemeklerinize de bezelye katabilirsiniz.

    4. Karalahana: Karadeniz mutfağının olmazsa olması olan karalahananın yeşil kıvırcık yapraklarında bol miktarda C vitamini vardır. Ayrıca bu yapraklarda kötü kolesterol seviyesini düşürüp, kalp ve damar hastalıkları riskini azaltmaya yardımcı antioksidan maddeler yer alır. Karadeniz'de karalahana ile yapılan yemek menüsü bir hayli fazladır. Karalahananın dolması yapılabileceği gibi diğer zengin karalahana yemek tariflerini de uygulayabilirsiniz.

    5. Brokoli: Her ne kadar Türk mutfağında fazla tercih edilen bir sebze olmasa da, kanserle mücadele yönünden brokoli adeta bir antioksidan deposudur. Yapılan bir araştırmaya göre, haftada 5'den fazla porsiyon turpgiller ailesine mensup sebzeleri tüketen erkeklerde mesene kanserinin ortaya çıkma riski yarı yarıya azalmaktadır. Brokoli de turpgiller ailesine dahil olduğu için bu 5 porsiyondan bir kaçına brokoli yemeğini dahil edebilirsiniz. Brokolinin tadını sevmiyorsanız ve haşlamasını yemekten hoşlanmıyorsanız, brokoli çorbasını tercih edebilirsiniz.

    6. Dolmalık kırmızı biber: Bir adet orta boy kırmızı dolmalık biberde yalnızca 32 kalori bulunur. Bu yüzden diyet yemeklerinde biber çok tercih edilen bir sebzedir. Salatalık, yoğurt ve biber ile cacık yapıp tüketebilirsiniz. Ayrıca kırmızı dolmalık biberde insanın günlük C vitamini ihtiyacının 150%'si oranında C vitamini bulunur. Ayrıca dolmalık kırmızı biber kalp hastalığına kapı aralayan damar sertliğine de iyi geliyor.

    7. Ispanak: Ispanağın içerisinde; keskin ve sağlıklı gözlere sahip olmamızı sağlayan, ve maküler dejenerayon hastalığına iyi gelen ve de önlemeye fayda sağlayan karotenoid isimli bir antioksidan vardır. Ispanağı pişirdiğimiz zamanda ise ortaya bol miktarda lutein isimli antioksidan ortaya çıkar. Lutein daha önce söylediğimiz gibi gözler için yararlıdır.

    8. Şark yoncası (Kaba yonca): Soflarımıza pek yabancı olan bu sebze beta-karoten açısından oldukça zengin bir sebzedir. Beta-karoten ise akciğer kanserine karşı vücudumuzu korur. Ayrıca bu madde cilt, saçlar, tırnaklar, kemikler, dişler ve de salgı bezleri için oldukça yararlı bir maddedir. Bunun yanında E vitamini bakımından da oldukça zengin olan bu sebze, kalp krizi riskini azaltır. E vitamini ayrıca felçe karşı da koruyucudur. Bu sebzede bulunan E vitamini mesane kanserinden ölme riskini de minimize eder.

    9. Brüksel lahanası: Yine brokoli gibi ülkemizde pek tercih edilmeyen ancak sağlıklı beslenme adına yararı çok olan bu sebze, içerdiği antioksidan topları sayesinde kansere neden olan serbest radikallerin zararlı etkilerini yok eder. Yalnızca yarım kase çorba olarak tükettiğinizde bile günlük C vitamini ihtiyacınızın yüzde 80'e yakın oranına karşılık geliyor. Brüksel lahanası kalp ve damar hastalıklarının yanı sıra, gözdeki katarakta da iyi geliyor. Brüksel lahanasını zeytinyağlı yemeklerde deneyebilirsiniz.

    10. Pancar: Şeker üretimi için tercih edilen bir sebze olarak bilinse de, pancarı kökü ile yediğimiz zaman gözlerimizin korunmasında önemli etkiye sahip luteinin maddesi ile gözlerimizi korumuş oluruz Bunun yanı sıra kanserle mücadele açısından oldukça faydalı antioksidanları bünyesinde barındırır. Pancarın yaprakları bu sebzenin besin değerinin en yüksek olduğu bölümüdür. Diğer koyu yapraklı bitkiler gibi pişirilebilir sarması yapılabilir.

    Biz sizlere besin değeri açısından en zengin sebzeleri anlattık. Tabi ki bu sebzelerin yanı sıra; domates, havuç, maydanoz, patlıcan, kabak gibi sebzelerde mutfağınızın vazgeçilmez sebzeleri arasında yerini almalıdır.