Çocuğum konuşmuyor - Konuşma bozukluğu tedavisi

Sağlık Haberleri bölümünde yer alan bu konu kemal colay tarafından paylaşıldı.

  1. kemal colay

    kemal colay Yeni Üye

    gecikmiş dil konuşma sorunlu çocuklardaki temel terapi yaklaşımları

    Odaklanmış uyarım işlemleri

    Model Hedefler
    Hedef kullanımların gösterilmesi: hedeflerin belirgin ve sık olarak kullanıldığı yapılara odaklan
    Çocuk: kırmızı küp
    Yetişkin: alacakmısın?
    Çocuk: tamam
    Yetişkin: kırmızı küpü alacaksın sonrada mavi olanı alacaksın

    Genişletme: çocuğun sözcelerindeki hatalar düzeltilir
    Çocuk: o bebek
    Yetişkin: evet onun bebeği. Bebek onun

    Yeniden biçimlendirme: Çocuğun anlamını koru fakat cümlenin formunu değiştir.
    Çocuk: Bu kolay
    Yetişkin: gerçekten mi?, bu senin için kolay mı?, bu benim için hiç de kolay değil

    Yapım yıkım: unsurları cümle içinde nasıl değiştireceğini göster
    Çocuk: düştü
    Yetişkin: evet, gerçekten kötü düşürdün! Baya kötü düştü, kesinlikle düştü, düştü değil mi? Düştü mü?

    Hedeflerin elde edilmesi

    Hatalı bildiri: klinisyen çocuğun sözel olarak yanıt vermesi için belirgin hata yapar.
    Yetişkin: Bu parça buraya uydu
    Çocuk: Hayır olmadı
    Yetişkin: evet oldu
    Çocuk: hayır!
    Yetişkin: Evet sanırım haklısın, bu buraya uymadı

    Numaradan anlamazlıktan gelme: klinisyen çocuğun iletmek istediğini anlamamış gibi yapar.
    Çocuk: ben onu istiyorum
    Yetişkin: o mu istiyor?
    Çocuk: hayır istiyorum ben
    Yetişkin: ben mi?(kendini gösterir)

    Zorlu seçimler: hedefin doğru kullanımına model olunması.
    Yetişkin: bisküvi istiyor musun?
    ‘evet lütfen’ veya ‘hayır teşekkürler’ diyebilirsin.

    Diğer şartlı sorgular: çocuğun kayıp bilgiyi bulmasını cesaretlendirmede kullanılır.
    Çocuk: bunu istiyorum.
    Yetişkin: onunla ne yapacaksın?
    Çocuk: Boya
    Yetişkin: tamam, sen kırmızı boya kalemini istiyorsun bununla boya yapacaksın.


    Rutinlerin bozulması: bilinene bir rutindeki bir basamağı unutma veya yanlış yapma, çocuğun buna yorum yapmasını teşvik etme.
    Kurabiyeleri dağıtırken , peçete vermeyi unutma.
    Çocuk: peçete.
    Yetişkin: aaa evet. Haklısın , doğru, size peçete vermeliyim.

    Oyun sırasında sırayı karıştırma, objeyi vermeme: istek elde etmeyi cesaretlendirmek için kullanılır.
    Oyun sırasında çocuklardan birisinin sırasını atlar.
    Çocuk: benim sıram
    Yetişkin: öyle mi?, sıra sende mi?, hımm ever sanırım sıra sende.

    Obje fonksiyonlarını ihlal etme: çocuklardan olumsuz yapıda sözcükler elde etmede kullanılır.
    Yetişkin büyük bir kase pudingi çay kaşığıyla karıştırır.
    Çocuk: hayır bununla
    Yetişkin: hayır?, benim bu kaşığı kullanmamı istemiyorsun?, istemiyorsun değil mi? Biz karıştırırken bu kaşığı kullanmıyor muyuz?

    Sentaks hikayeleri: klinisyen ve aile hedef formlara yönelik çeşitli hikayeler yaratırlar.

    Aktivite temelli dilsel yaklaşım

    Strateji
    Unutkanlık: boyama sırasında fırçayı vermeyi unutun. Çocuk gerekli olan şeyi sizden istemesini bekleyin.
    Yenilik: yavaşça rutinlerin içerisine yeni unsurlar ekleyin. Ör: ‘ kırmızı balık’ hikayesini okurken , hikaye hakkında yorum yapanın eline oltayı verin.

    Görünürde fakat ulaşılmaz yerde: gerekli ve ilgi çekici oyuncakları çocuğun görebileceği fakat ulaşamayacağı yere koyun. İstekte bulunması için onu teşvik edin.

    Beklentiyi ihlal: rutindeki bir basamağı unutun veya değiştirin.(çocuğa çorba verin fakat kaşığı vermeyin)

    Parça parça: parçalardan oluşan bir yapının her parçasını çocuktan bir istek geldiğinde verilmesi. Beslenme zamanında bisküvilerden sadece bir tane verilmesi, boyama sırasında kalemlerden bir tanesini vermek.

    Destek: çocuğun beslenmesini açamayacağı bir kaba koyun, çocuk yardımsız açamasın ve sizden yardım istesin.

    Sabotaj: teybin fişini çekin ve çocuğa teybi açmasını söyleyin; dışarıya çıkarken palto ve atkının saklanması.bu durum çocuğun iletişim kurmasını sağlar

    Gecikme: bir aktivitenin ortasında durup oyunun devam etmesini istemesi için fırsat yaratılır. ( paltonun düğmelerini iliklerken birden durmak gibi vs..
    Hazırlayan: Dil ve Konuşma Terapisti Kemal Colay-Nida Şanlı Colay
     
    Son düzenleme moderatör tarafından: 16 Kasım 2009