deep
Harbi Aktif Üye
İstanbul'un su ihtiyacını 2060'lı yıllara kadar karşılaması planlanan Melen projesinde son aşamaya gelindi. Projenin en önemli ayaklarından Asya-Avrupa boğaz geçiş tüneli tamamlandı. Dev boru hattında inceleme yapan Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul'da 2070 yılına kadar su kesintisi yaşanmayacağını söyledi.
Projenin en önemli adımı olarak görülen İstanbul Boğazı altından geçen dev su borusu hattı tamamlandı. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, DSİ Bölge Müdürü Yalçın Çomoğlu ve İSKİ Genel Müdürü Ahmet Demir, Melen Projesi Asya-Avrupa geçiş bölümünü basın mensuplarıyla birlikte gezerek incelemede bulundu. Boğazın yaklaşık 136 metre altında bulunan boru hattını araçla geçen Topbaş, Çomoğlu ve Demir yetkililerden bilgi aldı. Yaklaşık 5,5 kilometre uzunluğundaki dev boru hattından araçla geçiş yaklaşık yarım saat sürdü.
Kadir Topbaş, Asya ve Avrupa Kıtalarının birleştiği yerde, yerin 136 metre altında basın mensuplarına açıklamada bulundu. Açıklamayı yaptığı bölgenin deniz tabanının da yaklaşık 70 metre altında olduğunu dile getiren Başkan Topbaş, "Üzerimizden gemiler geçtiğini düşününüz. İki kıtayı birleştiren bir su tüneli ilk defa dünyada bu tüneldir." diye konuştu.
Tünelin 6 metre çapında açıldığını ancak kaplamalar yapıldıktan sonra 4 metre çapına indiğini belirten Topbaş, tünelin saniyede 32,5 metreküp su geçirebilme kapasitesine sahip olduğunu dile getirdi. 2007 yılında İstanbul'un çok ciddi bir kuraklık sorunu yaşadığını aktaran Topbaş, projenin hayata geçmesiyle İstanbul'un su probleminin kalmayacağını söyledi. Topbaş şöyle konuştu: "185 kilometrelik Melen'den su getirmeyi başardık. Şu anda bu sistem devreye girdiğinde birleşik kaplar gibi Melen'den gelen su diğer barajlarımızla birlikte Asya ve Avrupa yakasında İstanbul'un su ihtiyacını karşılayacak. 2050'ler, 2060'lar, 2070'ler İstanbul'da su kesintisi ve problemi yaşanmayacak"
Topbaş, projenin temmuz ayı sonunda hayata geçmesini planladıklarını bildiren Topbaş, projeyle yılda yaklaşık 268 milyon metreküp su taşınacağını sözlerine ekledi. Topbaş açıklamalarının ardından basın mensuplarıyla hatıra fotoğrafı çektirdi.
BOĞAZ GEÇİŞ TÜNELİ
Asya ile Avrupa kıtası İstanbul Boğazı'nın altında 135 metre altından dev boru ile bağlandı. 5 bin 551 metrelik Boğaziçi Tüneli'nin 3145 metrelik Asya ve Avrupa kıtaları boğazın tabanının 135 m altından 14 atmosferlik basınca karşı dayanıklı ve zemin koşullarına uygun, EPB (Eart Pressure Balance- Zemin Basıncı Dengeleyici) ve Hard Rock tipi son teknoloji ürünü bir tünel delme Makinesi ile açıldı. 10 ayda Almanya'da imal edilen TDM, 22 Mart 2008 Dünya Su Gününde düzenlenen törenle Boğaziçi Tüneli kazısı başlatıldı.Tünel Delme Makinesi ile Derbent - Beykoz şaftı arasındaki 3145 m lik çalışma, hiçbir iş kazası yaşamadan, günde ortalama 8 m kazılarak 1756 günde ve programlanan süreden 1,5 ay erken tamamlandı.
İstanbul'un şu andaki günlük ihtiyacının 1,5 katı kadar suyu iletecek kapasitedeki Boğaz Tüneli tamamlandığında günde yaklaşık 3 milyon metre küp su Avrupa yakasına taşınacak. DSİ'nin yaptığı bu proje ile İstanbul'un su ihtiyacı 2060 yılına kadar teminat altına alınıyor.
MELEN PROJESİ NEDİR
İstanbul'un uzun vadeli içme suyu ihtiyacını karşılayacak olan Melen Projesi kademe kademe hayata geçiriliyor. Projenin ilk kademesine 2007 yılında yaşanan kuraklık sebebiyle hız verildi. Projeyi yürüten Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü'ne İSKİ tarafından 190 milyon liralık bir katkı yapılarak 180 km uzunluğundaki hattın Melen-Yeşilçay Regülatörü arasındaki 103 km'si tamamlandı. Projenin ilk aşamasının tamamlanmasıyla İstanbul için ek 268 milyon metreküp su kaynağı sağlandı ve şehir 2007 yılındaki büyük kuraklığı hissetmedi.
Melen Projesi'nin ikinci kademesi tamamen İSKİ tarafından hayata geçiriliyor. İlk aşama isale hattına paralel olarak inşa edilen 135 km'lik hattın 77 km'si tamamlandı. Melen Projesi ikinci kademesinin İstanbul'a yılda 307 milyon metreküp içme suyu kaynağı oluşturması hedefleniyor. İkinci kademenin tamamlanmasıyla Melen'den alınabilecek su kapasitesi yıllık 575 milyon metreküpe ulaşacak.
Melen Projesinin en önemli adımı olan İstanbul Boğazı'nın altında dev su borusu geçişi tamamlandı. DSİ'nin yürüttüğü çalışma da sayılı günler kaldı. Boru hattı İSKİ tarafından bedeli ödenerek İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne devredilecek.
Projenin en önemli adımı olarak görülen İstanbul Boğazı altından geçen dev su borusu hattı tamamlandı. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, DSİ Bölge Müdürü Yalçın Çomoğlu ve İSKİ Genel Müdürü Ahmet Demir, Melen Projesi Asya-Avrupa geçiş bölümünü basın mensuplarıyla birlikte gezerek incelemede bulundu. Boğazın yaklaşık 136 metre altında bulunan boru hattını araçla geçen Topbaş, Çomoğlu ve Demir yetkililerden bilgi aldı. Yaklaşık 5,5 kilometre uzunluğundaki dev boru hattından araçla geçiş yaklaşık yarım saat sürdü.
Kadir Topbaş, Asya ve Avrupa Kıtalarının birleştiği yerde, yerin 136 metre altında basın mensuplarına açıklamada bulundu. Açıklamayı yaptığı bölgenin deniz tabanının da yaklaşık 70 metre altında olduğunu dile getiren Başkan Topbaş, "Üzerimizden gemiler geçtiğini düşününüz. İki kıtayı birleştiren bir su tüneli ilk defa dünyada bu tüneldir." diye konuştu.
Tünelin 6 metre çapında açıldığını ancak kaplamalar yapıldıktan sonra 4 metre çapına indiğini belirten Topbaş, tünelin saniyede 32,5 metreküp su geçirebilme kapasitesine sahip olduğunu dile getirdi. 2007 yılında İstanbul'un çok ciddi bir kuraklık sorunu yaşadığını aktaran Topbaş, projenin hayata geçmesiyle İstanbul'un su probleminin kalmayacağını söyledi. Topbaş şöyle konuştu: "185 kilometrelik Melen'den su getirmeyi başardık. Şu anda bu sistem devreye girdiğinde birleşik kaplar gibi Melen'den gelen su diğer barajlarımızla birlikte Asya ve Avrupa yakasında İstanbul'un su ihtiyacını karşılayacak. 2050'ler, 2060'lar, 2070'ler İstanbul'da su kesintisi ve problemi yaşanmayacak"
Topbaş, projenin temmuz ayı sonunda hayata geçmesini planladıklarını bildiren Topbaş, projeyle yılda yaklaşık 268 milyon metreküp su taşınacağını sözlerine ekledi. Topbaş açıklamalarının ardından basın mensuplarıyla hatıra fotoğrafı çektirdi.
BOĞAZ GEÇİŞ TÜNELİ
Asya ile Avrupa kıtası İstanbul Boğazı'nın altında 135 metre altından dev boru ile bağlandı. 5 bin 551 metrelik Boğaziçi Tüneli'nin 3145 metrelik Asya ve Avrupa kıtaları boğazın tabanının 135 m altından 14 atmosferlik basınca karşı dayanıklı ve zemin koşullarına uygun, EPB (Eart Pressure Balance- Zemin Basıncı Dengeleyici) ve Hard Rock tipi son teknoloji ürünü bir tünel delme Makinesi ile açıldı. 10 ayda Almanya'da imal edilen TDM, 22 Mart 2008 Dünya Su Gününde düzenlenen törenle Boğaziçi Tüneli kazısı başlatıldı.Tünel Delme Makinesi ile Derbent - Beykoz şaftı arasındaki 3145 m lik çalışma, hiçbir iş kazası yaşamadan, günde ortalama 8 m kazılarak 1756 günde ve programlanan süreden 1,5 ay erken tamamlandı.
İstanbul'un şu andaki günlük ihtiyacının 1,5 katı kadar suyu iletecek kapasitedeki Boğaz Tüneli tamamlandığında günde yaklaşık 3 milyon metre küp su Avrupa yakasına taşınacak. DSİ'nin yaptığı bu proje ile İstanbul'un su ihtiyacı 2060 yılına kadar teminat altına alınıyor.
MELEN PROJESİ NEDİR
İstanbul'un uzun vadeli içme suyu ihtiyacını karşılayacak olan Melen Projesi kademe kademe hayata geçiriliyor. Projenin ilk kademesine 2007 yılında yaşanan kuraklık sebebiyle hız verildi. Projeyi yürüten Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü'ne İSKİ tarafından 190 milyon liralık bir katkı yapılarak 180 km uzunluğundaki hattın Melen-Yeşilçay Regülatörü arasındaki 103 km'si tamamlandı. Projenin ilk aşamasının tamamlanmasıyla İstanbul için ek 268 milyon metreküp su kaynağı sağlandı ve şehir 2007 yılındaki büyük kuraklığı hissetmedi.
Melen Projesi'nin ikinci kademesi tamamen İSKİ tarafından hayata geçiriliyor. İlk aşama isale hattına paralel olarak inşa edilen 135 km'lik hattın 77 km'si tamamlandı. Melen Projesi ikinci kademesinin İstanbul'a yılda 307 milyon metreküp içme suyu kaynağı oluşturması hedefleniyor. İkinci kademenin tamamlanmasıyla Melen'den alınabilecek su kapasitesi yıllık 575 milyon metreküpe ulaşacak.
Melen Projesinin en önemli adımı olan İstanbul Boğazı'nın altında dev su borusu geçişi tamamlandı. DSİ'nin yürüttüğü çalışma da sayılı günler kaldı. Boru hattı İSKİ tarafından bedeli ödenerek İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne devredilecek.