Öğrencilerin sorularına nasıl cevap verilmeli?

Eğitim Haberleri bölümünde yer alan bu konu agent force tarafından paylaşıldı.

  1. agent force

    agent force Harbi Aktif Üye

    Öğrencilerin sorularına nasıl cevap verilmeli?




    Ders esnasında öğrenciler, anlamadıkları ya da eksik kalan noktaları öğrenmek için öğretmene çeşitli sorular sorarlar. Öğretmenin, sorulara verdiği cevaplar ve cevap biçimi dersin işleyişini etkiler.

    Öğrenci parmak kaldırıp soru sorduğunda öncelikle sınıfta sessizliği sağlamak gerekir. Çünkü öğrencinin sorduğu konuyu diğer öğrenciler de tam olarak anlayamamış olabilirler. Sessiz sınıfta gerek soru, gerekse soruya verilen cevaplar herkes tarafından anlaşılır. Öğrenci parmak kaldırıp, soru sormak için söz aldığında çocuğun soruyu tam olarak sormasına fırsat tanıyın. Öğrenci henüz soruyu bitirmeden, öğretmenin soruyu anladığını ifade ederek öğrenciyi yerine oturtması doğru olmaz. Sorusunu tam olarak soramayan öğrencinin şevki kırılır ve o an öğretmene kızgınlık duyar. Öğrencinin sözlerini tamamlamasını beklemek, onun ifade gücünü arttırarak, doğru kelimeleri seçebilmesine imkân tanır.

    Öğrenciye cevap verirken ses tonunun tüm sınıfın duyabileceği bir yükseklikte olması gerekir. Konuşurken sürekli öğrenciye bakmak, o öğrenciyi birazcık tedirgin edebilir. Bu sebeple, tüm sınıfa konuşmak ama aralarda da soruyu soran öğrenciyle göz teması kurmak önemlidir. Öğrenci, soruyu öğretmenin yanına giderek ya da öğretmen tam yanından geçerken kısık bir sesle soruyorsa, öğretmen iki yöntem kullanabilir. Öğrencinin sorusu, kişisel bir soruysa ve diğer öğrencilerin duyması gerekmiyorsa, sadece soruyu soran öğrencinin duyabileceği çok kısık bir sesle cevaplamalıdır.

    Öğrenci, dersle ilgili genel bir soru soruyorsa, o sorunun cevabını ders arasında verilmeli ya da ayrı bir konu olarak anlatılmalıdır. Derse ilgisi ve soru sorduğu için öğrenciye teşekkür etmek onu, araştırmak ve yeni şeyler üretmek noktasında yüreklendirir. Soru soran öğrenci, öğretmenin anlattıklarını zihnindeki bilgilerle eşleştirerek bir sentez oluşturmaya çalışır. Bir öğrencinin soru sorması ve sorduğu soruya uygun cevap alması, diğer öğrencilerin de anlayamadıkları noktada soru sormalarını sağlar.

    Eğitimci, çocukların sorularını sabırla dinlemeli ve konuyu tüm yönleriyle düşünüp en doyurucu bilgiyi vermelidir. Üstün körü cevaplanan ya da dikkate alınmayan sorular, öğrencilerin o konudan tamamen kopmasına sebep olabilir. Anlamadığı konuyla sürekli zihnini meşgul eden öğrenci, yeni konuları öğrenemez.