Necip Fazıl Kısakürek ::..Hayatı ve Şiirleri..::

Edebiyat ve Kitap bölümünde yer alan bu konu gergeous03 tarafından paylaşıldı.

  1. gergeous03

    gergeous03 Üye

    Necip Fazıl Kısakürek (d.26 Mayıs 1904, İstanbul - ö.25 Mayıs 1983, İstanbul), Türk şair, romancı, hikâyeci, piyes yazarı ve fikir adamıdır.

    Hayatı

    Necip Fazıl Kısakürek (NFK)yazdığı "Kaldırımlar" adlı şiir çok beğenildiği için ona bu şiirine ithafen "Kaldırımlar Şairi" denmektedir Kayıtlı bir şecereyle, Alaüddevle devrinin Şeyhülislamı Mevlâna Bektut'a dayanan ve Dulkadiroğulları'na bağlı "Kısakürekler" soyuna mensuptur. Necip Fazıl'ın çocukluğu, mahkeme reisliğinden emekli büyük babasının İstanbul Çemberlitaş'taki konağında geçti. İlk ve ortaöğrenimini Amerikan Koleji ve Fransız kolejleri ile Bahriye Mektebi'nde (Askerî Deniz Lisesi) tamamladı. Lisedeki hocaları arasında dönemin ünlülerinden Yahya Kemal Beyatlı, Ahmet Hamdi (Akseki), İbrahim Aşkı gibi isimler vardı.


    Eserleri

    12 yaşında şiire başlayan Necip Fazıl'ın ilk şiir kitabı daha 17 yaşında iken yayınlandı ve şiirleri M.E.B'in ders kitaplarında okutuldu. Genç yaşta yazdığı tiyatro eserleri, dönemin tiyatrolarında aylarca kapalı gişe sahnelendi. Paris dönüşü yayımladığı Örümcek Ağı ve Kaldırımlar adlı şiir kitapları onu çok genç yaşta ünlü yaptı. Henüz otuz yaşına basmadan çıkardığı yeni şiir kitabı Ben ve Ötesi (1932) ile takdir toplamayı sürdürdü. Yine M.E.B'in yayınladığı bir Türk şairleri Anatolojisi kitabında, 'N.F. Kısakürek herkes tarafından en iyi şair olarak kabul edilmese bile, Ben ve Ötesi Türk Edebiyatı nın en kuvvetli şiir kitabı olsa gerek, der. Meslektaşları tarafından da çok sevilen şair 'Üstat Necip Fazıl Kısakürek, olarak anılmaya başlandı.

    Şöhretinin zirvesinde iken felsefi arayışlarını sürdürüp içinde yeni bir dönemin doğum sancısını hisseden Necip Fazıl için 1934 yılı gerçekten de hayatının yeni bir dönemine başlangıç olur. 30'lu yaşlarında Bohem hayatını en koyu rengiyle yaşadığı günlerde Beyoğlu Ağa Camii'nde vaaz vermekte olan Abdülhakim Arvasi ile tanışır ve bir daha ondan kopamaz.
    Daha sonraları onun için;

    “Bana, yakan gözlerle, bir kerecik baktınız;
    Ruhuma, büyük temel çivisini çaktınız!”
    diyeceği bu büyük insan, onun hayatında yeni bir devrin başlamasına vesile olur ve Üstat, hayatında meydana gelen bu değişikliği şu mısralarla özetler: “Tam otuz yıl saatim işlemiş ben durmuşum; Gökyüzünden habersiz, uçurtma uçurmuşum...”

    Bu tanışma onun hayatında dönüm noktası oldu. İslami kimliği ile öne çıkmaya başladıktan sonra ders kitaplarından şiirleri ve fikirleri çıkarıldı. Necip Fazıl'ın hemen tümünde üstün bir ahlak felsefesinin savunulduğu tiyatro eserlerini birbiri ardına edebiyatımıza kazandırması bu döneme rastlar.

    Tohum, Para, Bir Adam Yaratmak, Nam-ı Diğer Parmaksız Salih gibi piyesleri büyük ilgi görür. Bu eserlerden Bir Adam Yaratmak, Türk tiyatrosunun en güçlü oyunlarındandır. Cinnet Mustatili adlı eserinde hapishane anıları yer alır. Sık sık kapatılan ve çeşitli bahanelerle toplatılan Büyük Doğu'nun çıkmadığı sürelerde günlük fıkra ve çeşitli yazılarını Yeni İstanbul, Son Posta, Babıalide Sabah, Bugün, Milli Gazete, Her Gün ve Tercüman gazetelerinde yayımlandı.

    Büyük Doğu Hareketi'ni başlattığı Büyük Doğu dergisinde çıkan yazılarıyla İsmet Paşa ve tek parti (CHP) yönetimine şiddetli bir muhalefet sürdürmesi sonucu hakkında açılan çok sayıda davada yüzlerce yıl hapsi istendi. 163. maddeye aykırı bulunan yazıları ile birkaç yılda bir hapse mahkûm oldu.

    1980'de Kültür Bakanlığı Büyük Ödülü'nü, İman ve İslam Atlası adlı eseriyle fikir dalında Millî Kültür Vakfı Armağanı'nı (1981), Türkiye Yazarlar Birliği Üstün Hizmet Ödülü'nü (1982) almıştır. Ayrıca Türk Edebiyatı Vakfı'nca 1980'de verilen beratla 'Sultan-üş Şuara' (Şairlerin Sultanı) unvanını kazanmıştır.

    Türk devleti tarafından, "bir mısrası Türk milletini ihya etmeye yeter" denilerek övülmüş; Şair Hasan Sami Bolak tarafından da, "Şiirin süzme balı, tadı Necip Fazıl'dır - Fikir, san'at ve çile... Adı Necip Fazıl'dır..." denilerek tanımlanmıştır.



    Vasiyeti

    Vasiyetinin bir kısmı

    Fikir ve duyguda vasiyete lüzum görmüyorum.Bu bahiste bütün eserlerim, her kelime, cümle, mısra ve topyekün ifade tarzım vasiyettir. Eğer bu kamusluk bütünü tek ve minicik bir daire içinde toplamak gerekirse söylenecek söz "Allah ve Resulü; başka her şey hiç ve batıl" demekten ibarettir.

    Beni, ayrıca hususi vasiyetimde gösterdiğim gibi, İslami usullerin en incelerine riayetle gömünüz! Burada, umumi vasiyette de belirtilmesi gereken bir noktaya dokunmalıyım.

    Cenazeme çiçek ve bando muzika gönderecek makam ve şahıslara uzaklığımız ve kimsenin böyle bir zahmete girişmeyeceği malum... Fakat bu hususta bir muziplik zuhur edecek olursa, ne yapılmak gerektiği de beni sevenlerce malum... Çiçekler çamura ve bando yüzgeri koğuşuna.
    "Son günüm olmasın çelengim top arabam

    Beni alıp götürsün tam dört inanmış adam" çile'de geçen bu satırlar vasiyetini teyit eder niteliktedir


    Kitapları


    Hikâyelerim
    Cinnet mustatili (Yılanlı Kuyudan)
    Nam-ı Diğer Parmaksız Salih
    Bir Adam Yaratmak
    Çile
    Kafa Kâğıdı
    O ve Ben
    Yunus Emre - Kanlı Sarık
    At'a Senfoni
    Para - Mukaddes Emanet
    Sahte Kahramanlar - İman Ve Aksiyon - Özlediğimiz Nesil - İslam Ve Öbürleri
    Hazret-i Ali
    Tanrı Kulundan Dinlediklerim
    İhtilal
    Moskof
    Tohum - Künye
    Aynadaki Yalan
    Reis Bey - Parmaksız Salih
    Batı Tefekkürü ve İslam Tasavvufu
    Babıali
    Sosyalizm Komünizm ve İnsanlık
    Hitabeler
    Peygamber Halkası
    İbrahim Ethem - Abdülhamid Han - Siyah Pelerinli Adam
    Hesaplaşma - Tarihte Yobaz Ve Yobazlık - Türkiye Ve Komünizm
    Esselam
    Dünya Bir İnkılap Bekliyor - Yolumuz, Halimiz, Çaremiz - Ruh Muvazenesi - Her Cephesiyle Komünizm
    Hac
    Tarih Boyunca Büyük Mazlumlar
    Türkiye'nin Manzarası
    Çerçeve - 1
    Nur Harmanı
    İman ve İslam Atlası
    Müdafaalarım
    Veliler Ordusundan 333 (Halkadan Pırıltılar)
    Benim Gözümde Menderes
    İdeolocya Örgüsü
    Mümin Kafir - Vecdimin Penceresinden - Bir Pırıltı Binbir Işık
    Senaryo Romanlarım: Sen Bana Ölümü Yedirdin - Deprem (Çile) - Katibim - Villa Semer - Vatan Şairi Namık Kemal - Canım İstanbul - Ufuk Çizgisi - Son Tövbe - En Kötü Patron
    Çöle İnen Nur
    Son Devrin Din Mazlumları
    Öfke ve Hiciv
    Sabır Taşı - Ahşap Konak
    Ulu Hakan II. Abdülhamid Han
    Başbuğ Velilerden 33 (Altun Halka)
    Çerçeve - 2
    Konuşmalar
    Rabıta-i Şerife
    Doğru Yolun Sapık Kolları
    Başmakalelerim - 1
    Tasavvuf Bahçeleri
    Çerçeve - 3
    Namık Kemal
    Hücum ve Polemik
    Rapor - 1 - Rapor - 2 - Rapor - 3
    Rapor - 4 - Rapor - 5 - Rapor - 6
    Rapor - 7 - Rapor - 8 - Rapor - 9
    Rapor - 10 - Rapor - 11 - Rapor - 12 - Rapor - 13
    Yeniçeri
    Reşahat
    Başmakalelerim - 2
    Mektubat
    Başmakalelerim - 3
    Çerçeve - 4
    Gönül Nimetleri
    Edebiyat Mahkemeleri - Doğu Edebiyatı - Dil Raporları -
    Çerçeve - 5
    Hadiselerin Muhasebesi . 1

    Şiirlerinden bazıları


    Utansın
    Kaldırımlar
    Zindandan Mehmede Mektup
    Sakarya Türküsü
    Canım İstanbul
    Çile
     
  2. HypereND

    HypereND Üye

    gerçekten güzel bir Şair
     
  3. Mic Check

    Mic Check KıRıK KaLeM

    çok severim hatta bir sözü vardı yanlış yazdıysam affola

    Devler gibi eserler bırakmak için, karıncalar gibi çalışmak lazım

    çok manalı bir söz bence