A Vitamini Nelerde Bulunur

Beslenme bölümünde yer alan bu konu LAL tarafından paylaşıldı.

  1. LAL

    LAL Moderatör

    A Vitamini Nelerde Bulunur, A Vitamini Nedir, A Vitamini Hangi Besinlerde Bulunur

    A Vitamini yağda eriyen vitaminlerdendir.Balıkyağında, karaciğerde, tereyağı ve kremada, peynirde, yumurta sarısında bulunur. Sonradan A vitamini (retinol) ne dönüşecek olan Beta Karoten ve diğer karotenoidler ise yeşil yapraklı ve sarı sebzelerde ve tahıllarda bulunur.A vitamini karaciğerde depolanır. Isıya karşı sabit ve pişirilmeye dayanıklıdır.Yüksek miktarlarda alınması toksik reaksiyonlara (zehirlenme) neden olabilir.
    Vitamin A miktarı Retinol Equivalant ile ölçülür.

    Vücuttaki Fonksiyonları
    • Sağlıklı deri ve saçlar için gereklidir.
    • Diş, dişeti, ve kemik gelişiminde önemli rol oynar
    • Normal iyi görme de ve gece görme de etkilidir. • Bağışıklık sistemini kuvvetlendirir.
    • Akciğer, mide, üriner sistem ve diğer organların koruyucu epitelinin düzeninde rol oynar.

    Eksiklik Belirtileri
    • Gece körlüğü
    • Xerophthalmia ( korneanın anormal kuruması ve kalınlaşması = göz kuruluğu)
    • Bağışıklık sisteminin zayıflaması, enfeksiyonlara elverişli hale gelme
    • Akne (sivilce) oluşumunda artış
    • Yorgunluk
    • Diş, diseti ve kemiklerde deformiteler Aşırılık ve

    Zehirlenme Belirtileri
    • Karaciğer bozuklukları
    • Mide bulantısı ve kusma
    • Saç dökülmesi (saçlar çabuk kopar)
    • Başağrısı
    • Eklem ağrıları
    • Dudak çatlamaları
    • Saç kuruluğu
    • İştah kaybı Beta Karoten Aşırılığı ve Zehirlenme Belirtileri Avuçlarda ve ayak tabanlarında ciltte sarı-kavuniçi renk değişikliği.

    Çocuklarda zehirlenme 300000 Retinol Equivalant A vitamini alımıyla oluşur. Yetişkinler de ise genellikle günde 100000 Retinol Equivalant A vitamininin aylar boyu alınması ile oluşur. Yetişkin Erkeklerde Vitamin A gereksinimi 1000 Retinol Equivalant Yetişkin Kadınlarda Vitamin A gereksinimi 800 Retinol Equivalant Vitamin A için Yiyecek Miktar Retinol Equivalant Karaciğer (Dana) 6 gr 9124 Balıkyağı 1 servis kaşığı 4080 Yumurta sarısı 1 büyük 97 Chedar Peynir 2 gr 86 Süt 1 fincan 76 Kaymak-krema 1 servis kaşığı 63 Beta Karoten için Patates 1 orta boy 2487 Havuç 1 orta boy 2025 Brokoli 1 fincan 136 Kayısı 1 tane 92

    A vitamini, göz problemlerini ve körlüğü önler. Bağışıklık sistemini kuvvetlendirerek cilt sorunlarını engeller. Ayrıca sindirim sisteminde oluşan ülserleri tedavi eder; soğuk algınlığına ve böbreklerde, mesanede, akciğerlerde ve mukus zarlarında enfeksiyonlara karşı vücudu korur. Eksikliğinde gece körlüklerine benzer hastalıklar görünür

    A vitamini dokuların bakım ve onarımı, yeni hücrelerin gelişmesi, kemiklerin ve dişlerin oluşumu için de önemlidir. Antioksidan olarak faaliyet yaparak hücreleri kansere ve diğer hastalıklara karşı korur, yaşlanma sürecini yavaşlatır, yağ depolanmasına yardımcı olur. A vitamininin vücut açısından diğer bir önemi, proteinlerin A vitamini olmadan kullanılamamasıdır.

    A vitamini eksikliği çok sık görülmemekle birlikte, eksikliğinde derinin pullanması, akne gibi cilt sorunları, iskelet gelişiminin duraklamasını içeren büyüme eksikliği, kornea ile ilgili sorunlar ve körlük görülebilir. Ayrıca A vitamini eksikliğinde bağışıklık sistemi ve vücut direnci azaldığından, vücut enfeksiyona daha açık hale gelir ve daha kolay hastalanır.

    Retinol, A vitaminin besin olarak alınan haline denir.

    A Vitamini Hangi Besinlerde Bulunur? Hayvansal gıdalarda daha bol bulunur. Başta balıkyağı ve karaciğer olmak üzere, böbrek, süt, yumurta sarısı, buğday, mantar, baklagiller, fıstık, ceviz ve domates A Vitamini içeren besinler arasındadır. Ama özellikle havuçta A Vitamini bulunmaz. Bu bilgi çoğu sitelerde yanlış verilmektedir.