Günlük ne kadar tuz tüketmeliyiz?

Sağlık Merkezi bölümünde yer alan bu konu LAL tarafından paylaşıldı.

  1. LAL

    LAL Moderatör

    Günlük ne kadar tuz tüketmeliyiz?

    Fatih Üniversitesi, Tıp Fakültesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Hayrettin Mutlu, kan basıncını dengede tutmak için günlük sodyum ihtiyacını karşılayacak kadar tuz kullanmak gerektiğini aktarıyor.
    tuz.jpg
    Mutlu “Günlük sodyum gereksinimi 2 bin 400 miligramdır. Bu miktar da yaklaşık 5 gram yani 1 çay kaşığı civarında tuzdan karşılanabilir.” ifadelerini kullanıyor. Tuz ve sodyumun aynı şeyler olmadığını belirten beslenme uzmanı, sodyumun besinlerin birçoğunda doğal yiyecek tuzu olarak bulunduğunu kaydediyor. Sodyumun fazlası vücutta depo edilemiyor. Ter ya da idrarla dışarı atılıyor. Fazla tuz tüketiminin tansiyonu yükselteceğini dile getiren Mutlu, günlük tuz tüketiminde dikkatli olmayı tavsiye ediyor. Mutlu şu bilgileri veriyor: “Vücudun sodyum dengesini sağlamakla yükümlü organ, böbrekler. Sağlıklı böbrekler, fazladan alınan sodyumun büyük bir kısmını kolayca atabiliyor. Eğer böbrekler yeterince çalışmazsa, fazla tuzu atmak güçleşiyor. Böylece vücutta sodyum birikiyor. Yüz, bacak ve ayaklarda şişmeler (ödem) meydana geliyor. Fazla tuz, damarlarda dolaşan sıvı miktarının artmasına, kan basıncının yükselmesine (hipertansiyon), kalp ve böbrek hastalıkları ile felç riskinin artmasına da neden oluyor. Özellikle genetik olarak hipertansiyon, kalp yetmezliği, böbrek yetmezliği gibi sorunları olanlar, besinlerle aldığı tuz miktarına dikkat etmeli. Fazla tuz tüketimi, idrarda kalsiyum atılımını da artırarak kemiklerden kalsiyum kaybına neden oluyor. Kemiklerden kalsiyum kaybının artışı ise kemik erimesini (osteoporoz) ve kemiklerin kırılma riskini artırıyor.”

    Tuzu azaltmak için baharat kullanın

    Eğer hem daha az sodyum kullanmak hem de herhangi bir sağlık sorunu ile karşılaşmamak istiyorsanız tuz yerine seçenek olarak bitkileri ve baharatları denemelisiniz. Özellikle limon ve limon suyu, kaliteli sirkeler ve bazı kurutulmuş baharatlı bitkiler ve kırmızıbiber lezzet unsurunu artırmada, tuza olan özleminizi azaltmada size yardımcı olabilirler. Yemeklerin lezzetini artırmak için tuz yerine maydanoz, nane, kekik, dereotu, rezene, fesleğen gibi bitkilerle baharatlar kullanılabilir. Sebze ve meyve tüketimini artırmak ve bol su içmek vücuttaki mineral dengesi için oldukça önemli. Yaygın olarak tüketilen şişe ve maden sularının sodyum içeriği de etiketinden mutlaka kontrol edilmeli.

    Tuz tüketiminde bunlara dikkat!
    • Yemeklerin tadına bakmadan tuz ilave etmeyin.
    • Eğer dışarıda yemek yiyorsanız tuzsuz tercih edin.
    • Tuzlu, hazır besinleri tercih etmeyin. Onların yerine ‘tuzsuz’ veya ‘tuzu azaltılmış yiyecekler’i tercih edin.
    • Yemeklerinizde tuz kullanmayın. Tuz yerine baharat kullanarak yemeğin lezzetini artırın.
    • Masada tuz bulundurmayın.
    • Taze gıdaları tercih edin. Salamura yapılmış yiyeceklerden uzak durun.
    • Zeytin, turşu, hardal, soya sosu gibi tuz oranı çok yüksek gıdaları dikkatli tüketin.
    • Sebze ve meyveler tuz içeriği yönünden düşük olduğu için günlük beslenmenizde sebze ve meyve tüketimini artırın.
    • Bol su için. Eğer maden suyu tercih edecekseniz etiketindeki sodyum oranına dikkat edin.
    Zaman​

     
  2. cicozz

    cicozz Çocukluk cicozlarda saklı

    Artık her gıdaya ayar geliyor. Salça, peynir gibi ürünlerin tuz oranı düzenlenecek.