Akor Çevrimleri Nedir Akor Çevrimleri Hakkında

Enstrümanlar bölümünde yer alan bu konu cicozz tarafından paylaşıldı.

  1. cicozz

    cicozz Çocukluk cicozlarda saklı

    Tüm akorların ilk sesleri (en pes ses) akora adını veren kök sestir. Ancak herhangi bir akoru kök sesten başlayarak yazmamız bir kural değildir. Bir akor o akoru oluşturan herhangi bir sesten başlayarak da yazılabilir. Dolayısıyla, bir akorun adına karar verirken bakmamız gereken şey hangi sesten başladığı ve nasıl bir dizilim izlediği değil, hangi seslerden oluştuğudur. Bir akorun en pes sesi akora adını veren ses ise, bu dizilime akorun kök pozisyonu denir. Örneğin Do majör akoru aşağıdaki gibi, en bas seste Do alarak yazılmışsa, bu bir kök pozisyon Do majör akorudur.

    [​IMG]

    Bir akorun en bas sesinin değiştirilmesiyle elde edilen akor dizilimine o akorun çevrimi denir. Eğer akorun ikinci sesi (kök sesten minör ya da majör üçlü uzak olan ses) en bas ses olarak yazılırsa bu akorun birinci çevrimini elde ederiz. Örneğin Do majör akorunun birinci çevrimi, Mi sesiyle başlar.
    Eğer akorun üçüncü sesi (kök sesten tam, arttırılmış ya da eksiltilmiş beşli uzak olan ses) en bas ses olarak yazılırsa bu akorun
    ikinci çevrimini
    elde ederiz. Örneğin Do majör akorunun ikinci çevrimi Sol sesiyle başlar.
    Çevrimlerin sembol olarak gösteriminde en bas ses, akorun yanına yazılır. Örneğin Do majör akorunun birinci çevriminde en bas ses Mi notası olduğu için bu akorun gösterimi C/E’dir. Do majör akorunun ikinci çevriminde en bas ses Sol notası olduğu için bu akorun gösterimi C/G’dir.

    Aşağıda Do majör akorunun kök pozisyonu, birinci ve ikinci çevrimleri gösterilmiştir:

    [​IMG]

    Aşağıda Fa minör akorunun kök pozisyonu, birinci ve ikinci çevrimleri gösterilmiştir:

    [​IMG]

    Aşağıda Mi eksiltilmiş akorunun kök pozisyonu, birinci ve ikinci çevrimleri gösterilmiştir:

    [​IMG]

    Aşağıda Si Bemol arttırılmış akorunun kök pozisyonu, birinci ve ikinci çevrimleri gösterilmiştir:

    [​IMG]

    Not:
    Barok dönemde (1600-1750), bir akorun kök pozisyonu ve çevrimleri sayılarla gösterilmiştir. Bu sayılar bas sesin üzerine kurulan aralıkları temsil eder. Bu sisteme ‘numaralandırılmış bas’ (ing. figured bass ya da thoroughbass
    ) ismi verilmiştir. Aşağıda bu semboller gösterilmiştir:

    Kök Pozisyon
    Birinci Çevrim
    İkinci Çevrim
    Kök üzerine kurulan aralıklar
    5
    3
    6
    3
    6
    4
    Sembolü
    (hiçbirşey yazmıyorsa, kök pozisyonudur)
    6
    6
    4

     
    Son düzenleme moderatör tarafından: 24 Nisan 2012