Türkiyedeki Rafting Bölgeleri

Diğer Sporlar bölümünde yer alan bu konu LAL tarafından paylaşıldı.

  1. LAL

    LAL Moderatör

    Türkiye’deki Rafting Bölgeleri, Türkiyede Rafting Sporu Nerelerde Yapılır

    A) Artvin - Çoruh Nehri :
    Çoruh nehrini barındıran Artvin ilinin topraklarının büyük bir bölümünü sarp ve geçit vermeyen dağlar kaplamıştır. Çoruh nehri bu dağlık bölgelerin arasından geçerek Karadeniz"e ulaşmaktadır. Çoruh"un Artvin sınırları içerisindeki uzunluğu yaklaşık 150 kilometreyi bulur.

    3. 225 m. rakımlı Mescit Dağları"ndan doğarak toplam 466 kilometre kat ettikten sonra Gürcistan sınırları içerisinde Karadeniz"e dökülen Çoruh nehri aynı zamanda dünyanın en hızlı akan nehirlerinden biridir. Yöre, her yıl dünyanın her tarafından gelen, rafting, kano ve nehir kayağı gibi akarsu sporlarını yapan yerli ve yabancı sporcuları ağırlamaktadır.

    Parkurlar :
    Bayburt"tan başlayıp İspir ve Yusufeli"ni takip ederek Artvin"e kadar yaklaşık 260 km. uzunluğundaki nehirde, 4 farklı etapta rafting yapılmaktadır.

    1- Bayburt - İspir : 0-106 km
    Bayburt"tan Çoruh nehrini takip ederek Dikmetaş köprüsüne ulaşıldığında, köprünün her iki yakasında kamp kurulabilecek yerler mevcut olup parkura buradan başlanabilir, ikinci kampın yeri Aslandede veya Laleli olabilir. Bayburt-İspir arasındaki parkur 2-3 zorluk derecesindedir. Bu parkur ortalama 3 günde alınabilir. İspir"e gelmeden hemen önce (yaklaşık 3 km.) sol tarafta kamp yapma imkanı mevcuttur.

    2- İspir - Çamlıkaya : 106-134 km
    İspir-Çamlıkaya arası 3-4-5 zorluk derecesinde bir parkurdur. İspir başlangıç noktasından (stabilize yol girişi km:0) 3.; 6,6.; 6,8.; 7,4. km, 8. kilometrelerdeki su akışı iyi incelenmelidir. 28. kilometrede Çamlıkaya"ya ayrılan yola gelmeden önce, nehrin sol yakasına kamp kurulabilir. İçecek suyu 200 m. ileride yolun sol tarafında dağlardan gelen dereden veya Çamlıkaya yol ayrımındaki beton köprüyü geçince trafonun bulunduğu yerdeki direğin sağ alt tarafındaki pınardan temin etmek mümkündür. Yiyecek imkanları Çamlıkaya"dan (yol ayrımından 4 km mesafede) sağlanabilir.

    3- Çamlıkaya - Tekhale : 134-178 km
    Çamlıkaya"dan itibaren Çoruh takip edildiğinde pirinç tarlaları, sebze ve meyve bahçeleri en çok karşılaşılan görüntüler olacaktır. 48. kilometrede Köprügören köyü geçilerek, 54. kilometrede Alanbaşı köyüne ulaşılacaktır. Kamp, Alanbaşı köyüne gelmeden sol tarafta Çoruh"a karışan derenin hemen yanına kurulabilir. Araba ile yakından takip etmek mümkündür. Bu parkurda, beton köprü geçişi sonrası zorluk derecesi 3-4-5 olup, taşlık yerlere dikkat edilmelidir. Çevreli köyüne gelmeden önce tarihi bir gözetleme kulesi ilgi çekicidir. 65. kilometrede beton köprüyü geçer geçmez sağ taraftan çıkıp Çevreli Köyü içerisindeki ilkokulun önündeki bahçede veya 7 km. daha ileride Tekkale köyünde kamp yapma imkanı vardır. Tekkale"den temin edilebilecek yerel rehberlerle tarihi Dörtkilise"ye yürüyüş yapılabilir. Kilisenin yanıbaşında akan derede alabalık tutulabilir.

    4- Tekkale-Artvin : 178-261 km
    Tekkale"den parkura devam edildiğinde 6 km. sonra Yusufeli"ne ulaşılır. Yusufeli"nde konaklama ve yeme - içme imkanı mevcuttur. Altıparmak (Barhal) çayı, Çoruh"un en önemli kollarından biri olup Yusufeli yöresinde Çoruh"a karışır. Suyun debisinin daha da arttığı bu bölümde zorluk derecesi 3-4-5 dir. Yusufeli"nden 9 km. ileride Artvin-Erzurum karayolu bağlantısında, beton köprünün arka tarafında Oltu çayı Çoruh"a karışmaktadır. Yusufeli"nden 22 km. ileride, suyun akış hızı ve debisinin yüksek olduğu aylarda Çoruh oldukça hırçınlaşır. İri ve keskin kayaların da bulunduğu parkurun 100 metrelik bu bölümüne, zorluğu belirtmek için "King - Kong" denmektedir. Zorluk derecesi 5.9 olan bu bölümü geçmek, ancak Çoruh"un suyunun azaldığı aylarda mümkündür. Zeytincik köyünden önce 33. kilometrede kamp kurulabilecek bir alan mevcut olup köyden alışveriş yapılabilir.

    43. kilometrede dar bir kanyona girilmektedir. Yaklaşık 3 km. uzunluğundaki bu kanyonda parkur 3 - 4 zorluk derecesindedir. 57. kilometredeki Oruçlu köyünün bulunduğu yerdeki benzin istasyonunda botlar kıyıya çekilerek parkur tamamlanabilir. Benzin istasyonunda yeme, içme ve konaklama hizmeti verilmektedir. Oruçlu köyünden Artvin 20 km. uzaklıkta ve zorluk derecesi 1 - 2"dir. Bazı gruplar parkuru Artvin"e kadar uzatmaktadırlar.

    B) Artvin, Altıparmak (Barhal) Çayı :
    Artvin İli sınırları içinde yer alan Altıparmak (Barhal) çayı, Kaçkar dağlarının güney yamaçlarından doğar, yaklaşık 40 kilometrelik bir mesafe kat ettikten sonra Yusufeli"nin 2 km. güneyinde Çoruh nehrine karışır. Altıparmak çayı, kano ve nehir kayağı için elverişli olup yüksek dağlarla çevrili son derece güzel ve etkileyici bir vadi içinden akmaktadır. Dağlardaki karların bütün yaz boyunca erimesi nedeniyle Eylül ayına kadar suyun debisi yüksektir.

    Parkurlar :
    Altıparmak çayı üzerinde kano ve nehir kayağının başlangıcı için en elverişli nokta, Sarıgöl"ün kuzeyindeki Deftise mahallesidir. Başlangıç noktası ile Altıparmak çayının Çoruh nehri"ne ulaştığı nokta arasındaki parkur uzunluğu yaklaşık 22 kilometredir. Yer yer 3 - 4 zorluk derecesinde olan parkur boyunca çay yatağı taşlık ve kayalık olup, özellikle suyun debisinin düşük olduğu dönemlerde çok dikkat edilmelidir.

    Deftise"den hareket edildikten sonra 1.5 km. uzaklıktaki Sarıgöl beldesine ulaşılır. Sarıgöl"den yaklaşık 3 km. ileride kayalar üzerinde tarihi bir kale bulunmaktadır. Öğdem deresinin Altıparmak çayına karıştığı yerin yakınındaki beton köprüyü geçtikten sonra Yusufeli"ne gelmeden önce sağ tarafta, kayalar üzerindeki Bahçeli kalesi dikkati çeker. Parkur, Yusufeli"nde bitirilebileceği gibi, 2 km. ileride Altıparmak çayı, Çoruh nehri"ne karışmadan önce de parkuru tamamlamak mümkündür. Kano ve nehir kayağı için en uygun zaman, Mayıs-Ağustos ayları arasıdır.

    C) Rize, Fırtına Deresi :
    Doğu Karadeniz"de yer alan akarsularımızdan birisi olan Fırtına deresi, Kaçkar dağlarının Karadeniz"e bakan yamaçlarındaki derelerin birleşmesi ile oluşmuştur. Rize Ardeşen"in yaklaşık 2 km. batısında Karadeniz"e dökülen Fırtına deresi, 57 km. uzunluğundadır. Çay bahçeleri içerisinden geçen, üzerindeki kemer köprülerle süslü Fırtına deresi, raftinge elverişli parkurlara sahiptir.

    Parkur :
    Rize - Ardeşen kara yolundan, güneye çıkan karayolu takip edilerek 22. km. de Çamlıhemşin ilçesine ulaşılır. Çamlıhemşin"in yaklaşık 1 km. güneyinden parkura başlanılabilinir. (km:0) 5. kilometrede iri kayalara dikkat edilmelidir. 7. km, 8. Km ve 9. kilometrede tehlike arz eden geçişler olduğu için suyun iyi incelenmesi gerekir. 12. kilometrede batı yönünde kalan yamaçtaki Duygulu şelalesi yöreye ayrı bir güzellik vermektedir. Parkuru, Fırtına deresinin Karadeniz"e dökülmeden önce uygun bir yerinde bitirmek mümkündür.

    Yaklaşık 23 km. süren parkur boyunca derenin yatağı çok taşlık olup, suyun debisine göre 3 - 4 - 5 zorluk derecesinde yerler vardır. Aşırı yağmurlarda dikkat edilmelidir. Fırtına Deresi bütün yıl boyunca akarsu sporu için uygundur.

    D) Antalya, Köprüçay :
    Toros Dağları"ndan doğarak doğa harikası kanyonlardan geçen Köprüçay, Serik"in güneyinden Akdeniz"e dökülür. İki tarafı dik, çıkılması hemen hemen imkansız olan kanyonlardaki yeraltı suları ile beslenen Köprüçay, Türkiye"nin en güzel tabii rekreasyon alanlarından birisini teşkil eder.

    Köprüçay"a ulaşmak için Antalya"dan Serik"e ve daha sonra Taşağıl ve Beşkonak"a varılır. Manavgat istikametinden ise Taşağıl üzerinden Beşkonak"a ulaşılır. Beşkonak köyüne kadar yol asfalttır ve zaman zaman Köprüçay"ını takip etmektedir.

    Parkur :
    Oluk Köprü"nün yaklaşık 100 m. alt tarafında, suyun durgun olduğu ve nehrin cep yaptığı alandan başlayarak, özellikle amatörlerin kürek çekme tekniğine uyum sağlamaları için akıntıya karşı yol alınarak Oluk Köprü"ye varılır. Amatörler genellikle Oluk Köprü"den, profesyoneller ise dilerlerse, başlangıç noktası yakınındaki çağlayandan veya Oluk Köprü"den kanyona girip daha ileriden dönerek, parkura başlayabilirler. Başlangıç noktasının hemen altında yer alan çağlayandan sonra devam eden parkur 2-3 zorluk derecesindedir. Parkur boyunca sık sık karşılaşılan çağlayanlar oluşturduğu güzel pezajın dışında parkura heyecan katmaktadır.

    Yaklaşık 10 km. süren yolculuk sonrası Beşkonak"ın ilerisindeki beton köprüye ulaşılır. Amatör sporcular için parkurun beton köprüden hemen önce sonuçlandırılması önerilir. Ancak profesyonel sporcular beton köprüden sonraki ilk kanyona girebilirler. İkinci kanyona kesinlikle girilmemelidir. Bu kanyondan akarsu bazı kısımlarda kayaların altında kaybolmakta ve biraz ileride tekrar çıkmaktadır. Yaklaşık 3 km. süren birinci kanyonun bitiminde sol taraftan yürüyerek asfalt yola ulaşılabilir.



    E) Antalya, Manavgat Çayı :
    Batı Toroslar"ın doğu yamaçlarından doğan 90 km. uzunluğundaki Manavgat çayı, ovaya girmeden önce sert konglomera tabakalarının üzerinden geçip Manavgat şelalesini oluşturarak Akdeniz"e dökülür.

    Manavgat Çayı"nın rafting başlangıç noktasına ulaşmak için Manavgat - Alanya karayolundan önce 10 km. doğuya, daha sonra kuzeye Akseki istikametine dönülür. Akseki"ye 4 km. kala İbradı yönüne dönüldükten sonra 11. kilometrede Şahap köprüsüne ulaşılır. Burası rafting için başlangıç noktasıdır.

    Parkur :
    Manavgat çayı"nda başlangıç yeri için suyun debisi önemlidir. Suyun debisinin uygun olduğu aylarda İbradı yakınlarındaki Şahap köprüsü civarından rafting çıkışı yapılabilir. Zorluk derecesi yüksek olan Manavgat çayı amatör gruplar için tehlikeli olabilir. Profesyonel sporcularla birlikte ve yöreden bir kılavuz alınarak yapılmalıdır. Raftinge, Şahap köprüsü ile Sevinç köyü arasındaki 19 km. boyunca yer yer iki tarafı dik ve aşılması güç kanyonlar içinde devam edilir.

    1. Kanyon : Şahap Köprüsü ile Altınbeşik Mağarası arasındaki ilk kanyonda, kanyonun başlangıcından 500 m. ileride "Yedipınar" olarak adlandırılan yeraltı suları, çayın akış hızını arttırmakta ve parkura heyecan katmaktadır. İkinci kanyona girmek istemeyen sporcular, Altınbeşik mağarası civarında kıyıya çıkabilirler. Buradan patika yolları takip ederek batıda Ürünlü, doğuda Menteşbey köylerine ulaşmak mümkündür.

    2. Kanyon : Altınbeşik mağarasından ikinci kanyona ulaşılır. Geçit vermeyen dik yarlardan oluşan bu kanyon, Sinanhoca köyüne kadar devam etmektedir. Kanyon bitiminde çay yatağı genişlemektedir. İsteyen sporcular bu köy civarında mola verebilir veya parkuru sona erdirebilirler. Sinanhoca köyüne gelmeden önce ikinci kanyonun bitimine doğru yer alan çağlayanlardan birisi oldukça tehlikelidir. Su büyük bir kayanın altından, sağından ve solundan geçerek yoluna devam etmektedir. Tehlikeli olan bu bölgede kesinlikle kıyıdan geçilmelidir.

    3. Kanyon : Sinanhoca köyünden sonra üçüncü kanyona ulaşılır. Birkaç çağlayan geçtikten sonra Sevinç köyü civarında kanyondan çıkılır ve Manavgat çayı üzerindeki parkur tamamlanmış olur.

    Üç kanyonun yer aldığı bu parkurda 3-4-5 zorluk derecesindeki çağlayanlar ve bazen de şelalelerden geçilmektedir. Çağlayanların uğultusu duyulduğunda kesinlikle kıyıya yanaşarak uygun geçiş noktasını belirlemek gerekir. Geçilmeyecek durumlarda kano karadan taşınarak veya sporcu kıyıya çıktıktan sonra nehirdeki kanoya bağlanan bir ip yardımıyla kano yönlendirilip tehlikeli kısım aşıldıktan sonra parkura devam edilir.

    F) İçel, Anamur (Dragon) Çayı :
    Anamur (Dragon) Çayı yaklaşık 35 km. uzunluğu ile Toroslar"ın eteklerinden Çatalyatak, Yellice ve Kızcağız tepelerinden bir yeraltı nehri olarak doğar. Anamur çayı, Kaş, Masat ve Gökçe dereleri ile birleşerek derin bir yatak içinden Akdeniz"e dökülür.

    Parkur :
    Anamur Çayı, kano ve nehir kayağı sporuna elverişlidir. Kılıç deresinin Anamur çayına karıştığı noktadan parkura başlayıp, yaklaşık 10 km. güneyindeki tarihi Alaköprü"de sonuçlandırılır.

    Parkur başlangıcına Anamur - Ermenek karayolunun 12. kilometresindeki Çaltıbükü köyü yol ayrımından yaklaşık 15 km. sonra ulaşılır. Parkur başlangıcından hemen sonra dere yatağındaki taşlara ve ağaç köklerine dikkat etmek gerekir. 1-2 zorluk derecesinde olan Anamur çayının bazı bölümleri suyun debisinin arttığı dönemlerde 3 zorluk derecesine ulaşmaktadır.

    G) İçel, Göksu Nehri :
    İçel ilinin en önemli akarsuyu olup iki kol halinde Orta Toroslar"dan doğar. Güney kolu Geyik dağlarından, diğer kol ise Haydar dağlarından kaynaklanır. Bu iki kol Mut ilçesinin güneyinde birleştikten sonra Göksu adını alır. Uzunluğu yaklaşık 260 km. olan Göksu nehri, Taşucu ve Silifke arasında bir delta yaparak Akdeniz"e dökülür.

    Parkur :
    Göksu nehri, bütün akarsu sporları için elverişli geniş bir nehir yatağına sahip olup, 1-2 zorluk derecesinde bir parkuru vardır. Genellikle yavaş akışlı bir nehir olması nedeniyle raftinge yeni başlayanların deneyim kazanmaları için son derece uygundur. Göksu Nehri"nin akarsu sporları için en elverişli parkur olarak kuzeydeki Derinçay ile güneydeki Değirmendere köyleri arası önerilebilir. Bu parkurun uzunluğu yaklaşık 90 kilometredir.

    Parkurun başlangıç yeri olan Derinçay mevkiine Karaman-Silifke arasındaki karayolunun, Mut ilçesinin 3 km. kuzeyindeki yol ayrımından batıya yönelen karayolu üzerinden ulaşmak mümkündür. Çevresinde fazla uzun olmayan kanyonların da bulunduğu Kışlakoy ile Kargıcak köyü civarındaki köprüler arasındaki 14 kilometrelik bölüm, bu parkurun en ilginç peyzajına sahiptir. Bu bölüm geçildikten sonra, parkurun Değirmendere köyü civarında bitirilmesi mümkündür.

    H) Dalaman Çayı :
    Dirmil yakınlarındaki Kocaş dağından doğan, antik ismi İndos olan Dalaman çayı Marmaris ve Fethiye arasında yer alır. Toplam uzunluğu 229 kilometredir. Batı Toroslar"ın Göktepe ve Yaylacık dağlarından inen kolların birleşmesiyle büyüyen çay, dar ve derin bir vadi içinde akarak, Ortaca"nın 8 km. güneyinden denize dökülür.

    Parkur :
    Rafting noktalarına Marmaris, Dalyan, Fethiye, Turunç yörelerinden ve Dalaman havaalanından ulaşılabilir. Yıl boyu rafting yapılabilen Dalaman çayının su seviyesi, özellikle eylül ve ekim aylarında yükselir. Küçük şelaleler yaparak akan su yer yer geçitler arasında devam eder. Bu geçitler Akköprü köyü üzerinde nehri iki bölüme ayırmaktadır. Üst bölümün zorluk derecesi 5"dir. Alt bölüm 3-4 zorluk derecesindedir. Daha ileride Akköprü"ye gelindiğinde su akış hızı azalır, zorluk derecesi 3"e iner.