TSK Kirpi'nin son durumu

Gündem bölümünde yer alan bu konu soru tarafından paylaşıldı.

  1. soru

    soru Üye

    Kirpinin son durumu

    ‘Yürüyen kale’ olarak bilinen ‘Kirpi’ ile ilgili kriz, BMC’nin aradığı krediyi bularak yeniden üretime başlamasıyla aşıldı. Güvenlik güçlerinin mayın tuzağından korunması amacıyla 2009’da 468 zırhlı araç için anlaşma imzalanmış, ancak firmanın yaşadığı maddî sıkıntı yüzünden araçların 278’i teslim edildikten sonra üretimi durmuştu. Kalan 190 Kirpi’nin 3-4 ay içinde tamamlanacağı belirtiliyor.
    tsk-kirpi.jpg
    BMC, sonunda aradığı krediyi buldu, terörle mücadelenin kritik unsurlarından Kirpilerin üretimi yeniden başladı. Firma, maddî darboğaz sebebiyle, Türk Silahlı Kuvvetleri’ne (TSK) teslim etmesi gereken, mayına dayanıklı bu araçların üretimini durdurmuştu. Özel bir bankayla yapılan yaklaşık 150 milyon dolarlık kredi anlaşmasından sonra BMC, üretimi yeniden başlattı.

    Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) tarafından açılan, mayına dayanıklı zırhlı araç ihalesi sonucunda, BMC ile 2009’un Mart ayında sözleşme imzalanmıştı. Araçların, Aralık 2011’e kadar teslim edilmesi gerekiyordu. Firma üretimi gerçekleştiremeyince süre 2012’nin Mayıs ayına kadar uzatılmış ve bu tarihe kadar 278 adet Kirpi, TSK envanterine girmişti. Zaman’a bilgi veren Savunma bürokratları, “Kalan 190 adet Kirpi’nin teslimatı önümüzdeki 3-4 ay içinde tamamlanacak.” dedi. Öte yandan gecikmeden dolayı SSM tarafından firmaya 7 milyon Euro ceza kesildi.

    Kirpiler 13 personel taşıyabiliyor, her türlü arazi şartlarında rahatlıkla hareket edebiliyor. Mayın, el yapımı patlayıcı, balistik testlerinden geçen ve ‘yürüyen kale’ olarak bilinen Kirpiler, saatte 105 km hıza ulaşabiliyor, 120 cm derinlikteki sudan geçebiliyor.

    NATO standartlarına göre üretilen Kirpilerde, aynı zamanda motor altının da koruması sağlanıyor. Böylece herhangi bir mayın tehdidine maruz kalan aracın kısa sürede onarılarak görevine devam etmesi mümkün oluyor. Koltuklar ise mayın patlaması anında basıncı emecek özel bir sistemle üretiliyor. Söz konusu zırhlı, şu anda Güneydoğu’da terörle mücadelenin yoğun olarak sürdüğü yerlerde kullanılıyor. Özellikle terörle mücadelede iç güvenlik harekât bölgesinde görev yapan Kirpiler, Mehmetçiğin elini kuvvetlendiriyor. PKK’nın sahip olduğu mayınlara karşı dayanıklı olan bu araçlar, askerin bir noktadan diğerine güvenli sevkiyat yapmasına da imkân veriyor. Ayrıca, teröristler tarafından yapılan taciz atışlarında da askerin, güvenli olduğu için Kirpi’den inmediği ve teröristlere aracın içinden karşılık verdiği kaydediliyor. Askerî yetkililer, “Teröristler Kirpilere diğer zırhlı araçlara saldırdıkları gibi kolay saldıramıyor. Kendi aralarındaki telsiz konuşmalarında, ‘bu araçları gördüğünüzde mühimmat harcamayın’ diyorlar.” ifadelerini kullanıyor. Öte yandan Kirpi’nin ilk üretilen zırhının, yapılan testlerin ardından terörle mücadeleye uygun olarak güçlendirildiği kaydediliyor.

    Emniyet Genel Müdürlüğü de uzun süredir bu araçlardan istiyor. Özellikle geçtiğimiz eylül ayında terör örgütü PKK’nın, Bingöl’ün Karlıova ilçesinde asayiş görevinden dönen polise kurduğu bomba tuzağında 8 polisin şehit olmasının ardından, Emniyet’in zırhlı araç ihtiyacı iyice gün yüzüne çıkmış oldu. Emniyet Teşkilatı’nın kullandığı shortland ve panzer gibi araçların zırhları çok hafif. Terörle mücadelede kullanılmaya elverişli değil. Daha güçlü zırhı olan kobralar ise personel sevkiyatında zaten kullanılmıyor. Savunma kaynakları, aynı araçlardan Emniyet’e de alınacağını kaydediyor. Ayrıca Silahlı Kuvvetler’deki ağır zırhlı personel taşıyıcıların sayısının da artırılması gerektiği ifade ediliyor.
     
    Son düzenleme moderatör tarafından: 8 Şubat 2015
  2. Ömer

    Ömer Yönetici

    Kirpi’yi yeniden üretmek için kolları sıvayan TMSF, zırh patentini elinde bulunduran firmayla yolları ayırdı. İsrail'li şirketi toplu ödemeye razı eden Fon yönetimi, bu sayede çok ciddi bir maliyet avantajı sağladı.

    Çukurova Grubu'nun borçlarından ötürü yönetimi Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu'na (TMSF) geçen BMC'de çarklar yeniden dönmeye başlıyor. Yaklaşık bir yıldır üretim yapmayan ve piyasaya 608 milyon lira borcu bulunan şirketi iflastan kurtaran Fon yönetimi şirketi yeniden ayağa kaldırmak için harekete geçti. Piyasaya ve işçilere olan borçların bir bölümü ödendi. Hemen sonrasında Savunma Sanayi Müsteşarlığı (SSM) ile iptal edilen siparişlerin teslimi için masaya oturuldu.

    ARTIK TAMAMEN YERLİ OLDU

    Vatan Gazetesi'nden Ufuk Şanlı'nın haberine göre bu süreçte çok önemli bir gelişme yaşandı. TMSF, Kirpi'lerin üretim ortağı olan İsrailli Hatehof Industries ile masaya oturdu. Kirpi'nin tasarım, Ar-Ge çalışmaları ile aracın zırhlı kapsüllerinin ana malzemelerini tedarik eden Hatehof, satılan her araçtan yüzde 20 komisyon alıyordu.

    2009'da 468 zırhlı aracın üretimi için BMC ile SSM el sıkıştı. Piyasa değeri yaklaşık 375 milyon lira olan bu anlaşmadan İsrail şirketinin 75 milyon lira alacaktı. Ancak BMC içinde bulunduğu mali sıkıntılardan ötürü sadece 278 aracı teslim edebildi ve sonrasında da üretim durdu. İsrailli şirket de alacaklarını tahsil edemediği için Nisan'da BMC'nin iflası için İzmir'de dava açtı.

    TMSF, 17 Mayıs'ta Çukurova Grubu şirketlerine el koyunca BMC önce kalan 190 aracın yeniden teslimi için savunma bürokrasisi ile yeniden temasa geçti. Hemen ardından üretim maliyetlerini aşağıya çekmek için de İsrailli partner ile masaya oturdu. Yapılan görüşmelerin ardından İsrailli şirket 14 milyon dolar karşılığında davalardan ve alacaklarının tamamından vazgeçti. Böylece Kirpi'lerin üretimi tamamen yerli hale gelmiş oldu.

    İŞTE 'YÜRÜYEN KALE' KİRPİ'NİN ÖZELLİKLERİ

    - 'Yürüyen Kale' olarak tanımlanan Kirpiler 13 personel taşıyor.

    - Mayın, balistik patlayıcı ve ağır saldırı silahlarından etkilenmiyor.

    - Zırhlı araç saatte 105 km hıza ulaşabiliyor, 120 cm derinlikteki sudan geçebiliyor.

    - 3 metre yüksekliğindeki araç 16 ton ağırlığında.

    - Aracın lastikleri patlasa bile hareket kabiliyetini yitirmiyor.

    BMC'DE ÜRETİM İKİ HAFTA İÇİNDE BAŞLIYOR

    Öte yandan 1800 işçinin çalıştığı fabrikada üretim çarklarının yeniden dönmesi için geri sayım başladı. TMSF kaynakları, üretimin en geç 2 hafta içinde başlayacağını açıkladı. İlk etapta işçilerin bir bölümünün işbaşı yapacağını aktaran kaynaklar, yeni siparişler gelmesi halinde fabrikanın tam kapasite çalışır hale geleceğinin altını çizdi.