Trafik Kazalarının Nedenleri

Soru & Cevap bölümünde yer alan bu konu cicozz tarafından paylaşıldı.

  1. cicozz

    cicozz Çocukluk cicozlarda saklı

    Trafik Kazalarının Nedenleri - Trafik Kazalarına Neden Olan Hatalar Nelerdir ? - Trafik Kazalarına Sebep Olan Hatalar

    Ülkemizde her gün yaklaşık 600 ve her saat 27 trafik kazası oluyor.
    Bu kazalarda günde 5-20 kişi ölüyor, 200 kadar kişi de yaralanıyor.
    Ortalama her yıl 5-6 bin kişi ölmekte ve 100-200 bin kişi de
    yaralanmaktadır.
    Trafik kazalarının oluşmasının en önemli etmeni insandır. Bu oran ortalama
    %94'lere kadar ulaşmaktadır.

    - İnsan Faktörü %66
    - Sürücü %27
    - Yolcu %1
    - Araç Faktörü %5
    - Yol Faktörleri %1



    Trafik Kazalarının Başlıca Nedenleri
    Trafik kazalarının sebepleri aşağıda verilen maddeler halinde
    gruplandırılabilir :
    1. İnsan
    a) Sürücü
    b) Yaya
    c) Yolcu
    2. Yol
    3. Taşıt
    4. Çevre
    5. Trafik yönetim,denetim ve uygulaması

    İnsan Faktörüne Bağlı Trafik Kazalarının Nedenleri
    a) Acemilik,
    b) Dikkatsizlik,
    c) Uzun süre uykusuzluk,
    d) Hatalı sollama,
    e) Aşırı hız,
    f) Fazla yük taşımak,
    g) Alkollü araç kullanmak,
    h) Bazı ilaçları kullandıktan sonra araç kullanmak,
    i) Trafik kurallarını dikkate almamak,
    j) Rutin araç bakımlarını yaptırmamak.

    Trafik Kazalarından Korunma Yolları
    a) Alkollü araç kullanmayınız,
    b) Emniyet kemerinizi mutlaka takınız,
    c) Araç kullanırken dikkatinizi dağıtmayınız,
    d) Hız limitlerine uyunuz,
    e) Far ayarlarınızı kontrol ediniz,
    f) Tehlikeli sürüş ve yakın takipten kaçınınız,
    g) Bisiklet ve motosiklet kullanırken kaskınızı takınız,
    h) Karşıdan karşıya geçerken geçiş kurallarına ve ışıklara riayet ediniz,
    i) Kavşaklarda durunuz, tehlikeli yerlerde sollama yapmayınız,
    j) Acelelikten kaçınınız,
    k) Trafikte dikkatli ve hoşgörülü olunuz.

    Emniyet Kemeri

    Neden Emniyet Kemeri?

    Emniyet kemeri kullanmıyorsanız, vücudunuz aracın hızıyla yol almaya devam
    eder. Ta ki direksiyon, ön cam veya torpido sizi durduruncaya kadar. İşte
    benzer durumlarda ikinci bir çarpışmadan korunmak istiyorsanız bunun tek
    yolu emniyet kemeri kullanmaktır.

    Emniyet Kemeri ve Önlenen Riskler
    Trafik literatüründe 30 km/s hızla meydana gelen çarpışmalarda oluşan hasar
    1 birim olarak tanımlanırken, 50 km/s hızla meydana gelen çarpışmalarda bu
    hasarın 9 kat arttığı bilinmektedir.
    Emniyet kemeri; araç içinde meydana gelen ölümleri %45, ağır yaralanmaları
    %50 oranında azaltmaktadır.
    Ölümle olan yaralanmalar incelendiğinde baş boyun yaralanmalarının %37,
    omurga, göğüs yaralanmalarının %8 oranında olduğu görülmektedir.

    Sürücü ile Yolcuların Ölüm ve Yaralanmalarında Hızın Etkisi
    Araştırmalar 30 km/s hızla çarpmanın araç içerisinde bulunanların vücuduna
    etkisi 1.kattan düşmeye, 90 km/s hızla çarpmanın ise 10.kattan düşmeye
    eşdeğer olduğunu göstermektedir.
    Yine araştırmalar bırakın yüksek hızları, 80 km/s hızla giden bir araçta
    yolculuk yapanların olası bir kazada ölme ihtimalleri, 30 km/s hızla giden
    araçtakilere oranla 20 kat daha fazla olduğunu göstermektedir.

    Sürücünün Görme Yeteneği ile Hız Arasındaki İlişki
    Hız arttıkça sürücünün trafik çevresini algılama düzeyi yavaşlar. Göz 190
    ile 200 derecelik bir alanı algılar. Ancak araç kullanırken görme açısı hız
    ile ters orantılıdır. Örneğin 35 km/s hızla görme açısı 104 derece iken,
    hızı 130 km/s'te çıkardığımızda bu açı 30 dereceye düşer.

    Hız Körlüğü
    Artan hız sonucunda sürücünün yol ve çevresine yönelik görsel verileri, yani
    eşya ve olayları tam olarak algılayamamasıdır. Bunun en önemli ve riskli
    sonucu, sürücünün aracın hızını olduğundan daha az hissetmesidir.

    Tünel Görüşü
    Hızlı araç kullanırken görme alanının daralması sonucu ortaya çıkan bir
    durumdur. Aracın hızı ne kadar artarsa sürücünün bakışları da o oranda uzağa
    odaklanır ve sürücü çevresindeki olayları zamanında algılayamaz.

    Alkol ve Kaza İlişkisi
    Grafikte görüldüğü gibi 0,5 promil değerinden sonra kaza ihtimali yüksek bir
    eğilim göstermektedir. Bunun sonucunda kanında 1,00 promil alkol bulunan
    sürücülerin %70'inin kazalara sebep olduğu saptanmıştır.
    1,00 Kandaki alkol miktarı (Promil)

    Alkolün Uyuşturucu Etkileri
    Kandaki alkol miktarı arttıkça kişinin denge, görme ve işitme gibi beyinsel
    fonksiyonlarında azalmalar ortaya çıkar. Kas kontrolü gibi çok önemli duyu
    ve kontrol kabiliyetleri azalır.

    Kurtarma Ekiplerinin Trafik Kazalarına Müdahalesi Güvenlik Önlemleri
    1- Olay yerine varıldığında, kurtarma aracı başka kazalara sebebiyet
    vermeyecek şekilde uygun yere park edilir.
    2- Olay yerine emniyet şeridi çekilir, olay yerinin ön ve arkasına 50-150 m
    reflektör konulur.
    3- Gereksiz kişiler şerit dışına çıkarılır.
    4- Kaza yapan aracın kontak anahtarı kapatılır, mümkünse akü kutup başları
    sökülür.
    5- Yangına karşı gerekli önlemler alınır.
    6- Gaz kaçaklarına karşı gerekli önlemler alınır.
    7- Diğer tehlikelere karşı (toprak kayması, kaya düşmesi vb.) gerekli
    önlemler alınır.

    1. Durum Değerlendirmesi
    a)Yaralının bilinç durumu,
    b) Solunum yolları,
    c) Dolaşım yolları,
    d) Baş,
    e) Boyun,
    f) Göğüs,
    g) Karın,
    h) Kollar ve bacaklar kontrol edilir.
    2. İlk Müdahale
    a) Yaralıya bilinç kontrolü yapılması,
    b) Solunumun sağlanması,
    c) Dolaşımın sağlanması,
    d) Kanamalara müdahale,
    e) Kırıkların tespit edilmesi
    f) Yaralar,
    g) Yanıklar,
    h) Şok,
    i) Bayılma.

    3. Kurtarma
    a) Gereksiz malzemelerin (cam,parça vb.) temizlenmesi,
    b) Sıkışma noktalarının belirlenmesi,
    c) Kurtarma malzemelerini kullanarak yaralının kurtarılması,
    d) Yaralıların araçtan nakli,
    e) Yaralıların ambulansla sağlık kuruluşuna sevk edilmesi.

    Kurtarma Teknikleri

    Tam Flep
    Aracın kapı ve direklerinin kesilmesi ve tavanın komple alınmasına tam flep
    denir. Tam flep şu hallerde uygulanır;
    -Araç tavanının tamamen çöktüğü durumlarda,
    -Kapıların açılmaması halinde,
    -Yaralıların daha çabuk ve zedelenmeden çıkarılması için.

    Yarım Flep
    Aracın ön veya arka kapı ile orta direklerinin kesilmesi ve tavanın yarım
    açılmasına yarım flep denir. Yarım flep şu hallerde uygulanır;
    - Yaralıların sadece önde bulunması halinde,
    - Yaralıların sadece arkada bulunması halinde
    - Kapıların açılmaması halinde.

    Kapıların Açılması
    Kapılar menteşe aralarından ayırıcı ile koparılarak yapılır. Kapılar
    sökülür. Kapıların açılması şu hallerde uygulanır;
    - Hafif yaralanma durumunda,
    - Kapıların sıkışarak açılmaması durumunda kullanılır.
    Direksiyon Simidi ve Pedalın Kesilmesi
    Kaza sırasında genellikle direksiyon veya pedallar yaralıyı sıkıştırır.
    Uygulaması: Direksiyon simidi veya pedallar pedal kesici veya kesme aparatı
    ile kesilerek yaralı kurtarılır.

    Araç İçinin Genişletilmesi
    Kaza sırasında özellikle ön koltukta oturan yolcu ve sürücü, konsolun darbe
    sonucunda eğilmesi ile koltuk ve konsol arasına sıkışır. Bu durumda araç
    içinin genişletilmesi gereklidir.
    Araç içinin genişletilmesi iki yöntemle yapılabilir.
    a) Kazazedenin olduğu taraftaki ön kapı; kapıların açılması yöntemi ile
    alınır. Daha sonra aracın orta direğinin altından konsol hizasına çarpraz
    olarak ayırma silindiri uygulanır veya ayırma aparatını koltuk önünden
    konsolun alt tarafına uygulayarak genişleme sağlanır.
    b) Yukarıdaki işlemlerin gerçekleştirilememesi halinde; aracın ön camı
    kırılmamışsa kırılır, ayırma aparatı gerdirme zincirinin kancası konsülün
    uygun bir yerine takılır. Ayırma aparatının diğer gerdirme zinciri de aracın
    ön tampon bölgesinde sağlam uygun bir yere takılır ve iki zincir arasına
    takılan ayırma aparatı ile gerdirme yapılarak araç içinin genişlemesi
    sağlanır.

    Araç Ters Dönmüş veya Yan Yatmış ise Kurtarma
    a) Araç desteklenir.
    b) Camlar yaralıya zarar vermeden kırılır.
    c) Sıkışma yoksa, yaralı uygun şekilde çıkarılır.
    d) Sıkışma varsa, sıkışma noktaları gerekli aparatlarla açılır, yaralı
    serbestleştirilir.
    e) Eğer emniyet kemeri takılı ise kurtarma personeli yaralı sırtına gelecek
    şekilde içeri girer, emniyet kemeri çıkarılır veya kesilir, yaralı sırtında
    dışarıya çıkarılır.
    f) Araç yan yatmış ise ön camlar kırılır.
    g) Ters yatmış pozisyonundaki kurtarma teknikleri uygulanır.

    Araç Su İçinde ise Kurtarma
    a) Araçsu içine düşmüş ise kurtarma personelinden çok araç içindeki kişiler
    kendilerini kurtarabilirler.
    b) Panik ve heyecan yapılmamalıdır.
    c) Motor ne tarafta ise araç o tarafından batmaya ve içeri su girmeye
    başlar, hafif tarafa geçilir.
    d) Kapılar ve camlar iç ve dış basınç eşitleninceye kadar açılamaz, beklenir
    veya varsa tavan camından çıkılır.
    e) Bekleme sırasında ağırlık yapan eşyalardan kurtulunur, gerekirse
    soyunulur.
    f) Baygın olanların kendisine gelmesi sağlanır.
    g) Emniyet kemeri varsa çıkarılır.
    h) Basınç eşitlenince kapılar açılır ve araç terk edilir.
    i) Araç terk edilirken düzenli bir çıkış sağlanır.
    j) Yüzme konusunda tecrübeli olanlar yaralı veya baygın kişilere yardım
    etmelidir.