Sakızın sindirim sistemine faydaları

Sağlık Merkezi bölümünde yer alan bu konu deep tarafından paylaşıldı.

  1. deep

    deep Harbi Aktif Üye

    Sakızın yararları nelerdir, Sakızın sindirim sistemine faydaları

    Erzincan Mengücek Gazi Eğitim ve Araştırma Hastanesi Genel Cerrahi Uzmanı Dr. Arda Işık, sakız çiğnemenin sindirim sistemine yardımcı olduğunu ve etkili çalışmasını hızlandırdığını söyledi.

    Erzincan Mengücek Gazi Eğitim ve Araştırma Hastanesi Genel Cerrahi Uzmanı Dr. Arda Işık yaptığı açıklamada, süt ve süt ürünleri, baharatlı besinler, asidik gıdalar, yağlı yiyecekler ve kızarmış besinlerin sindirim sistemini zorladığını belirterek, sürekli bu tür gıdalarla beslenenlerde ishal, kabızlık, şişkinlik ve gaz gibi sağlık şikayetlerin görülebileceğini söyledi. Dr. Işık, bu tür rahatsızlıkları olan insanların dereotu, kimyon, yaban turbu, maydanoz, rezene, tarhun, mercanköşk, tarçın, zencefil, nane gibi bitki ve baharatları kullanmalarını tavsiye etti.
    sakiz.jpg
    Kuru baklagillerin tüketirken üzerine kimyon eklenmesinin sindirime çok yardımcı olacağını ifade eden Dr. Arda Işık, "Yemeklerden sonra bir fincan rezene ve anason çayı içmek de sindirimi rahatlatıp şişkinlik şikayetlerini azaltmaya yardımcı olabilir. Yatmadan 4 saat öncesi itibari ile herhangi bir şey yememeli ve içilmemeli" diye konuştu. Dr. Işık, sakız çiğnemenin sindirim sistemine yardımcı olduğunu da ifade ederek "Sakız, sindirim sisteminin etkili çalışmasını hızlandırır. Haftada 3 kez, 45 dakika süren tempolu yürüyüş, sindirim sistemi hareketlerini düzenler" dedi.

    Sindirim sistemi şikayetinin insanı, sosyal hayatını etkileyecek kadar mutsuz ve tedirgin hale getirebileceğine dikkat çeken Dr. Işık, sindirim zorluğu çeken insanların doğru besinleri seçmeyi öğrenmesi gerektiğini söyledi. "Şişkinlik, gaz ve bağırsaklarda tembellik, pek çok insanın ortak sıkıntısıdır" diyen Dr. Işık, şöyle devam etti:

    "Süt ve süt ürünlerinde bulunan 'laktoz', sindirimi zorlayabilir. Eğer bunların tükettikten sonra gaz ve şişkinlik yaşanıyorsa laktoz hazımsızlığı var demektir. Fazla miktarda laktoz tüketimi, ishale sebep olabilir. Bu nedenle sütü 'laktozsuz' tercih etmek veya yerine yoğurt ve sert peynir tüketmek alternatif olabilir.

    Mide bulantısı, kusma ve ishal gibi durumlarda sindirim sistemini uyaran baharatlı, aşırı yağlı besinlerden uzak durmak gerekir. Aşırı baharatlı besinler, bazı bireylerde hiçbir olumsuz etki göstermezken bazılarında ciddi yan etkilere yol açar. Genel olarak, sindirim sorunları yaşanıyorsa baharatsız ve yağsız yemeye özen gösterilmeli.

    Domates sosu ve limon, portakal, greyfurt gibi turunçgiller asidiktir. Özellikle reflü hassasiyetiniz varsa hemen şikayetleri artar.

    Yağlı besinler, sindirim sistemini uyararak ishale yol açabilir. Bu etki, yağın çeşidi ve kabızlık/ishal yatkınlığına bağlı olarak değişir. Hazımsızlık şikayeti olanlar, mideye baskı yapmamak için az yağlı besinleri seçmeli, gün içinde az ve sık beslenme prensibi benimsenmeli. Bunu 3 ana, 3 ara öğün olarak uygulanmalı. Sindirimi rahatlatmak için doymuş yağlar (margarin), kırmızı et ve tam yağlı peynirden uzak durulmasında fayda var.

    Kızarmış besinlerin sindirim sistemi üzerindeki etkisi yağlı besinlere benzer. Hızlı sindirilemezler ve ishale sebep olabilir veya şişkinlik yaparlar. Birçok kızarmış yiyecek, düşük lif içerir ve sindirimi uzun sürer. Bu nedenle kabızlık/ishal şikayeti olanlar, kızarmış besinlerden uzak durmalı."