cicozz
Çocukluk cicozlarda saklı
1-Temel Güvene Karşı Güvensizlik (0-1 yaş):
– Güven, karşılıklıdır.
– Yaşantıdaki aynılık, süreklilik ve tutarlılık (kendi içinde ve dışında) güven duygusu için önemlidir.
– Oral deneyimler, alma ve vermeye yönelik psikososyal öğrenme modelleridir. Bebek, duyuları yoluyla uyaranı içine alır.
– Kimlik duygusu, “Ben bana verilenim”
2-Özerkliğe Karşı Utanç ve Şüphe (2-3 yaş)
• Sinir ve kas sistemindeki gelişmelerle konuşma, yürüme ve anal kontrol önem kazanır.
• Fiziksel ve psikolojik bağımsızlığa karşı aileden bağımsızlaşmaktan korkma.
• Keşfetme ve bağımsızlık isteğinin sosyal kurallarla çatışması.
• Kimlik duygusu, “Ben oluşturduğum şeyim.”
3-Girişkenliğe Karşı Suçluluk (4-5 yaş)
• Daha fazla toplumsal yönelimli olma,
• Temel konu, “yapma”dır. Bu; amaç belirleme, girişimcilik, yarışma ve amaç yönünde davranmayı içerir.
• Seksüel ve ahlaki olmayan düşüncelerden dolayı suçluluk duyma.
• Kimlik duygusu, “Ben olacağımı hayal ettiğim şeyim”.
• Daha fazla toplumsal yönelimli olma,
• Temel konu, “yapma”dır. Bu; amaç belirleme, girişimcilik, yarışma ve amaç yönünde davranmayı içerir.
• Seksüel ve ahlaki olmayan düşüncelerden dolayı suçluluk duyma.
• Kimlik duygusu, “Ben olacağımı hayal ettiğim şeyim”.
4-Çalışkanlığa Karşı Aşağılık Duygusu (6-11 yaş)
• Güven, özerklik ve girişimcilik; çalışkanlığa yönelik davranışlarda önemlidir.
• Okul yaşantısı ile girilen yeni çevre; keşfetme, uzmanlaşma ve sonuçta başarma güdülerini destekler.
• Başarısızlıklar, aşağılık ve yetersizlik duygularına neden olur.
• Kimlik duygusu, “Ben öğrenebildiklerimin tümüyüm”
5-Kimliğe Karşı Rol Karışıklığı (Ergenlik)
• Fizyolojik değişiklikler, cinsel dürtülerin olduğu yeni bir beden yaratır.
• Değişiklikler, mesleki ve eğitimsel kararlar alması konusunda bireyi zorlar.
• Kimlik duygusu, “Ben kimim?”.
• Ergen; yeni özdeşim, rol ve benlikleri birleştiremezse rol karmaşası yaşar.
• Akran çevresi ve bu çevre ile bağlantılı diğer kurumlar, kimlik için aracı durumundadırlar.
• “Hayali seyirci” ve “Kişisel efsane” kavramları
6-Yakınlığa Karşı Yalıtılmışlık (Genç Yetişkinlik)
– Sevgiye dayalı yakın ilişkiler ancak sağlıklı bir kimlikle söz konusu olur.
– Kimlik duygusu, “Biz sevdiklerimizin tümüyüz”.
7-Üretkenliğe Karşı Durgunluk (Orta yetişkinlik)
– Toplumsal sürekliliği sağlama isteği,
– Yeni nesile rehberlik etme isteği.
– Kimlik duygusu, “Ben ürettiğim şeyim”.
8-Bütünlüğe Karşı Umutsuzluk (İleri Yetişkinlik)
Yaşamın sınırlılıklarını, doğrularını ve yanlışlarını,önceki nesli içeren geniş tarihin bir parçası olduğu duygusunu kabul etme,bilgelik duygusuna sahip olma.
Kimlik duygusu, “Ben geride bırakabildiklerimim”.
– Güven, karşılıklıdır.
– Yaşantıdaki aynılık, süreklilik ve tutarlılık (kendi içinde ve dışında) güven duygusu için önemlidir.
– Oral deneyimler, alma ve vermeye yönelik psikososyal öğrenme modelleridir. Bebek, duyuları yoluyla uyaranı içine alır.
– Kimlik duygusu, “Ben bana verilenim”
2-Özerkliğe Karşı Utanç ve Şüphe (2-3 yaş)
• Sinir ve kas sistemindeki gelişmelerle konuşma, yürüme ve anal kontrol önem kazanır.
• Fiziksel ve psikolojik bağımsızlığa karşı aileden bağımsızlaşmaktan korkma.
• Keşfetme ve bağımsızlık isteğinin sosyal kurallarla çatışması.
• Kimlik duygusu, “Ben oluşturduğum şeyim.”
3-Girişkenliğe Karşı Suçluluk (4-5 yaş)
• Daha fazla toplumsal yönelimli olma,
• Temel konu, “yapma”dır. Bu; amaç belirleme, girişimcilik, yarışma ve amaç yönünde davranmayı içerir.
• Seksüel ve ahlaki olmayan düşüncelerden dolayı suçluluk duyma.
• Kimlik duygusu, “Ben olacağımı hayal ettiğim şeyim”.
• Daha fazla toplumsal yönelimli olma,
• Temel konu, “yapma”dır. Bu; amaç belirleme, girişimcilik, yarışma ve amaç yönünde davranmayı içerir.
• Seksüel ve ahlaki olmayan düşüncelerden dolayı suçluluk duyma.
• Kimlik duygusu, “Ben olacağımı hayal ettiğim şeyim”.
4-Çalışkanlığa Karşı Aşağılık Duygusu (6-11 yaş)
• Güven, özerklik ve girişimcilik; çalışkanlığa yönelik davranışlarda önemlidir.
• Okul yaşantısı ile girilen yeni çevre; keşfetme, uzmanlaşma ve sonuçta başarma güdülerini destekler.
• Başarısızlıklar, aşağılık ve yetersizlik duygularına neden olur.
• Kimlik duygusu, “Ben öğrenebildiklerimin tümüyüm”
5-Kimliğe Karşı Rol Karışıklığı (Ergenlik)
• Fizyolojik değişiklikler, cinsel dürtülerin olduğu yeni bir beden yaratır.
• Değişiklikler, mesleki ve eğitimsel kararlar alması konusunda bireyi zorlar.
• Kimlik duygusu, “Ben kimim?”.
• Ergen; yeni özdeşim, rol ve benlikleri birleştiremezse rol karmaşası yaşar.
• Akran çevresi ve bu çevre ile bağlantılı diğer kurumlar, kimlik için aracı durumundadırlar.
• “Hayali seyirci” ve “Kişisel efsane” kavramları
6-Yakınlığa Karşı Yalıtılmışlık (Genç Yetişkinlik)
– Sevgiye dayalı yakın ilişkiler ancak sağlıklı bir kimlikle söz konusu olur.
– Kimlik duygusu, “Biz sevdiklerimizin tümüyüz”.
7-Üretkenliğe Karşı Durgunluk (Orta yetişkinlik)
– Toplumsal sürekliliği sağlama isteği,
– Yeni nesile rehberlik etme isteği.
– Kimlik duygusu, “Ben ürettiğim şeyim”.
8-Bütünlüğe Karşı Umutsuzluk (İleri Yetişkinlik)
Yaşamın sınırlılıklarını, doğrularını ve yanlışlarını,önceki nesli içeren geniş tarihin bir parçası olduğu duygusunu kabul etme,bilgelik duygusuna sahip olma.
Kimlik duygusu, “Ben geride bırakabildiklerimim”.