Oruç sağlık kapısı

Ramazan bölümünde yer alan bu konu Mr.Kenan tarafından paylaşıldı.

  1. Mr.Kenan

    Mr.Kenan Genc HarbiForum Başkanı

    Oruç sağlık kapısı



    Ramazan ayının gelmesiyle birlikte tutulan orucun, manevi yönü kadar sağlık açısından da pek çok faydası olduğunu ifade eden uzmanlar, rahatsızlığı bulunan hastaları ise oruç tutarken dikkatli olmaya çağırıyor.

    Eskilerin bir sözü var: "Az yiyen melek olur, çok yiyen helak olur" diye.. Bu sözün doğruluğunu teyid eden uzmanlar, Ramazan ayının gelmesiyle birlikte yenilen yemeğin miktarının azalmasının, karaciğer, bağırsak ve obezite (şişmanlık) gibi pekçok hastalık üzerinde olumlu etkisi olduğunu ifade ediyorlar. "Oruç manevi açılımıyla olduğu kadar bir beslenme biçimi sağladığından sağlık için yararlı olduğu tartışılmaz bir gerçektir" diyen Dahiliye Uzmanı Dr. Ali Sait Turgut, orucun obezite rahatsızlığından, bağırsak ve karaciğer gibi pekçok rahatsızlığa sağlık davetiyesi çıkardığını ancak kalp, tansiyon, oniki bağırsak ülseri olan hastaların ise oruç tutarken dikkatli olmalarını tavsiye ediyor. Sık sık şekeri düşen ve organik rahatsızlığı olanların ise oruç tutmalarının hayatlarını tehlikeye sokacağı konusunda uyarıda bulunarak, bu tür hastalığı olanların oruç tutmamalarını belirtiyor.



    Vücut kendini yeniler
    Orucun insan vücudunu dinlendireceğini ifade eden Esma Hatun Hastanesi dahiliye uzmanlarından Dr. Ali Sait Turgut, "Oruçlu insanda uyarılan salgılar azalır. Mide, bağırsak sistemi istirahate çekilir. Yani bir ay süresince bu sistem kendini yeniler ve organize eder. Diğer zamanlarda çokça tüketilen sigara, alkol gibi zararlı maddelerin daha az alınması da bu sistemin yenilenmesini hızlandırır. Bu da direkt olarak mide, bağırsak ve karaciğeri hem dinlendirir, hem de kendilerini yenilemelerine fırsat verir" dedi.




    Rahatsızlığı olanlar dikkat
    Gerek gastrit ve gerekse ülser hastalarını tehdit eden üç önemli risk faktörünün sigara, alkol ve stres olduğunu belirten Dr. Turgut, "Ülser ve gastrit hastalarından oruç tutanlar orucun manevi yönünü öne çıkardıkları için bu üç unsurdan da azami ölçüde uzak kalır ve mide kendine gelir. Yine sigaranın azalması neticesinde ciğer hastalıkları azalmakta, kan zararlı maddelerden temizlenmektedir" diye konuştu.

    Dr. Turgut, "Obezite (şişmanlık) hastalığı çok yemek yemekten kaynaklanan bir hastalıktır. Ramazan'da yiyilen yemeğin miktarı oruç tutulduğu için azalacaktır. Obezite hastaları çok sık yemek yer. Aşırı yemek kalp ve tansiyon hastalarının hayatlarını tehlikeye sokacağı unutulmamalıdır" dedi.


    ORUÇ HER DERDE DEVA



    Mide ve bağırsak dinlenir.

    Düzenli yeme alışkanlığı sağlanır.

    Alkol tüketilmediği ve sigara da azaltıldığı için vücuttaki kan temizlenir, ciğerler kendini yeniler.

    Orucun manevi havası stresi azaltır. Özellikle gastrit, ülser gibi mide rahatsızlıklarının baş düşmanı olan stres, alkol ve sigara tüketimi Ramazan ayında azalacağı için bu tür hastalarda iyileşme görülür.

    Sürekli yeme alışkanlığından kaynaklanan obezite(şişmanlık) hastası olanların vücutları dinlenir ve yeme alışkanlıklarını düzenlemeleri için bir fırsat doğar.


    ORUÇ TUTANLARIN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR

    Sahur ve iftarda birden bire çok yemek yemenin sağlık için tehlikeli olduğunu unutmayın.

    İftarda ve sahurda hafif yemekler yiyin.

    Tıka basa doymadan sofradan kalkın.

    Özellikle kalp ve tansiyon hastası iseniz, hamurlu, tuzlu ve kızartma türü yiyeceklerden uzak dursun.

    Mide rahatsızlığı olanlar asit giderici ilaç kullansın.

    Oruç döneminde vücutta şeker, sodyum, kalsiyum ve fosfat düşeceği için bunların telafisini yapın.

    Sahurda hazmı kolaylaştırıcı, lifli gıda içeren yiyeceklerden tüketin, kızartma ve baharatlı yemeklerden ise uzak durun.

    Bol sıvı gıda alın, gazozlu içeceklerden uzak durun.

    Halsizlikten kurtulmak için tuzlu ve bol sıvı gıdalar (portakal ve meyve suları vs) tüketin.

    İnsülin kullanan, sık sık şekeri düşen ve ciddi organik rahatsızlıkları olanların oruç tutmamaları tavsiye olunur.

    Ramazan ayını fırsat bilerek sınırlı ve düzenli yemek yemeği alışkanlık haline getirin.