Hamilelikte beslenme nasıl olmalıdır

Hamilelik bölümünde yer alan bu konu Ömer tarafından paylaşıldı.

  1. Ömer

    Ömer Yönetici

    Hamilelikte beslenme nasıl olmalıdır

    “İki can besliyorsun, fazla yemen gerekiyor.” sözlerini günümüzde sık sık duysak da uzmanlara göre bu kanaat çok yanlış. Çünkü hamilelerin dengeli beslenerek günde fazladan 350 kalori alması, anne ve karnındaki bebeğine yetiyor.

    Bunlara dikkat:

    Aşermek, gebelik hormonlarından kaynaklanan psikolojik bir durumdur.
    “Şekerli yiyecek tüketimi anne karnındaki bebeği hareketlendirir.” kanısı yanlış.
    Anne adayı açken bebeğin hareketleri azalır. Bu yüzden hamileler, 2-3 saatte bir yemek yemeli.
    Hamileler, kan akımını hızlandırması sebebiyle yatarken sol tarafa yatmalı.
    Hamilelik süresince tüketilen besinler, bebeğin cinsiyetini belirlemez.

    Neler yenilmeli?
    hamilelikte-beslenme.jpg
    Gebelikte özel bir diyete ihtiyaç yok. Önemli olan protein, yağ ve karbonhidrat içeren gıdaların her gün tüketilmesi. Proteinler, hücre yapımı ve yenilenmesini sağlıyor. Yağlar, bebeğin beyin ve sinir sisteminin yapı taşlarını oluşturuyor. Karbonhidratlar ise kanın pıhtılaşması, hücre iletişimi, bebeğin gelişimi ve bağışıklık sistemi için önemli.

    Hamilelikte en değerli besinler

    AVAKADO

    Yüzde 40 lif içerir. Folik asit, potasyum, vitamin C ve B6 bakımından zengin.
    Anneye faydası: Kabızlık sorununu çözer. Bulantılarını azaltır.
    Bebeğe faydası: Beyin ve sinir gelişimini sağlar.

    CEVİZ-FINDIK

    Bakır, manganez, magnez- yum, selenyum, çinko, potasyum, kalsiyum ve vitamin E içerir.
    Anneye faydası: Bağışıklık, kalp ve damar sistemini korur.
    Bebeğe faydası: Beyin gelişimini destekler.

    BROKOLİ

    İçerisinde A-C vitaminleri ve kalsiyum mevcut.
    Anneye faydası: Cildini güzelleştirir, bağırsaklarını düzenler.
    Bebeğe faydası: Kemik gelişimini sağlar.

    YOĞURT

    İçerisinde A-C vitaminleri ve kalsiyum mevcut.
    Anneye faydası: Cildini güzelleştirir, bağırsaklarını düzenler.
    Bebeğe faydası: Kemik gelişimini sağlar.

    YUMURTA

    Omega-3 kaynağı. Vücut, yumurtanın hepsini emer.
    Anneye faydası: Kilo alımını engeller.
    Bebeğe faydası: Gelişimini sağlar.

    ISPANAK

    Ispanak: Folik asit, demir ve kalsiyum kaynağıdır. İçerisindeki demirin alımı için çiğ tüketilmeli, örneğin salatalara katılabilir.
    Anneye faydası: Bağışıklık sistemini koruyor.
    Bebeğe faydası: Kan yapımını sağlıyor.

    MERCİMEK

    Mercimek: Folik asit ve demir içerir. Protein deposudur.
    Anneye faydası: Kas dokularını onarır, bağışıklık sistemini korur ve tok tutar.
    Bebeğe faydası: Kan yapımını sağlar.
    Dikkat edilmesi gerekenler

    PEYNİR

    Pastörize edilmemiş peynir-lerden uzak durulmalı. Çünkü bu tür peynirlerde tehlikeli bir bakteri olan ‘listeria’ mevcut.
    Anneye zararı: Düşüğe yol açabilir.
    Bebeğe zararı: Ölü doğuma sebep olabilir.

    YUMURTA

    Çiğ ve az pişmiş yenmemeli. Beyaz ve sarısı katı olmalı.
    Anneye zararı: ‘Salmonella’ adlı bakteri besin zehirlenmesine yol açabilir.

    BALIK

    Yüksek cıva oranı sebebiyle mezgit, berlam, kefal, levrek, lüfer, barbunya, kalkan gibi dip balıkları yenilmemeli. Ayrıca ton balığı ve benzeri yağlı balıklar sınırlı tüketilmeli. Köpek balığı ise hiç yenilmemeli.
    Bebeğe zararı: Ölü doğuma sebep olabilir.

    SÜT

    Pastörize olmayan süt ve süt ürünleri tüketilmemeli.
    Anneye zararı: Besin zehirlemesine sebep olabilir.

    YARARLI İÇECEKLER

    Taze meyve suları, süt ve ayran, en yararlı içecekler.

    Tüketilmemesi gerekenler

    SİGARA

    Anne karnında nikotine maruz kalma, bebeklerin beyin gelişimini önemli ölçüde etkiliyor. Anneleri sigara kullanan bebeklerin beyinlerine çok daha az oksijen ulaşıyor, bu durum da bebeklerin antisosyal davranışlar sergilemesine yol açıyor. Selçuk Üniversitesi Selçuklu Tıp Fakültesi’nin doğum yapan 600 kadın üzerinde yaptığı araştırmaya göre hamilelik sırasında sigara içen annelerin bebekleri 130 gram daha hafif doğuyor. Ayrıca sigara içen annelerde içmeyenlere göre istenmeyen düşükler yüzde 38,6, intrauterin (rahim içi) ölümler yüzde 4,5, prematüre doğumlar yüzde 31,8 ve preeklampsi (gebelik zehirlenmesi) yüzde 9,1 daha yüksek çıktı. Öte yandan sigara, lohusalık döneminde de süt miktarının azalmasına yol açıyor.

    ALKOL

    Annenin hamilelik sırasında alkol kullanımı sonucu bebekte karakteristik yüz görünümü, ince üst dudak, kısa ve yukarıya dönük burun, burun ve üst dudak arasındaki oluğun olmaması, karakteristik göz kapakları, küçük çene, ufak gözler ve kol, bacak, parmak, eklem anormallikleri görülebiliyor.

    KAFEİN

    Kafein, içecekle alınırsa hızla vücuda geçiyor ve plasenta aracılığı ile bebeğe gidiyor. Anne adayının sahip olduğu kafein yıkımını sağlayan metabolizma, bebek ve plasentasında bulunmuyor. Bu sebeble yıkımı sağlanamayan kafein, bebekte daha yüksek düzeylerde bulunabiliyor. Gebelikte günde 200 mg’nin üzerinde kafein alınmamalı. Çünkü düşük doğum tartısına ve düşüğe yol açabiliyor. Günde 200 mg kafein alındığında bebek kilosundaki azalma 60–70 gram oluyor. Ayrıca aşırı tüketilen kafein, annenin sıvı ve kalsiyum kaybetmesine yol açıyor.

    BİTKİSEL ÜRÜNLER

    Aşırı tüketildiğinde düşük riskini artırıyor. Karanfil, fesleğen, biberiye, anason, pelin otu, hardal, sedefotu, sarı kantaron ve çuha çiçeğinin, hamilelere zararı olup olmadığı bilinmiyor.

    Kaynak: ZAMAN - Zeynep Kaçmaz
     
    Son düzenleme: 10 Şubat 2015