Gebelikte Beslenme ve Bilinmesi Gerekenler

Hamilelik bölümünde yer alan bu konu deep tarafından paylaşıldı.

  1. deep

    deep Harbi Aktif Üye

    Hamilelikte beslenme tavsiyeleri, Gebelikte Beslenme önerileri, Gebelik döneminde bilinmesi gerekenler
    [​IMG]
    Gebelikte Beslenme

    Hamilelikte beslenmenize ayrı bir itina ve özen göstermelisiniz nedir bu öneriler ve sağlıklı hamilelik geçirebilmek için gerekli olan besinler öğrenelim.
    Hamilelikte Sağlıklı miktarda kilo almaya dikkat edin.
    Hamileliğin ilk 13 haftasında 2.5 ila 3-5 kilo; ikinci 13 haftasında 4.5 ila 6.5 kilo; son dönemde ise 4.5 ila 6.5 kilo almayı hedeflemelisiniz. Çok ince veya aşırı kilolu olmak, özellikle hamilelik diyabeti ya da yüksek tansiyona sahipseniz hamileliği zorlaştırabilir.

    Hamileliğinizde Sigara içmeyin ve kesinlikle alkolden uzak durun.
    Sigara ve içki; düşük, doğum kusurları ve düşük kilolu bebek riskini artırabilir. Doğrusu, kadınların hamilelikten önce dahi alkol ve tütünden uzak durmalarıdır.

    Hamilelikte sıklıkla tüketilmesi gereken besinler hangileri?

    Folik Asit
    Bebeğin merkezi sinir sisteminin gelişmesi içim özellikle gebeliğin ilk haftalardan itibaren folik asit alınması çok önemlidir.Vücutta depolanmadığı ve gebelik süresince normalde fazlasına gerek duyulduğu için her gün alınmalıdır.Taze yeşil sebzeler folik asit kaynağıdır ancak uzun süreli pişirmeler ve uzun süre beklemelerle gıdalardaki folik asit miktarı azalmaktadır.En çok ıspanak,organ etleri(karaciğer,böbrek vb.),yer fıstığı, fındık, kabak, pancar, kavun, brokoli, enginar,kuru baklagiller ve buğday embriyosudur.Doğal gıdalar

    Gebelerde folik asit eksikliğine bağlı bebeklerde nöral tüp defektleri adı altında toplanan bir takım anormalliklerinin ortaya çıkabileceği gösterilmiştir.Ayrıca bu gebelerde gebelik zehirlenmesinin daha sık geliştiği gözlenmiştir.

    Lifli Gıdalar(Posalı gıdalar)
    Günlük beslemenizin büyük bir bölümünü oluşturması gereken lifli(posalı) yiyecekler, gebelikte sık görülen kabızlığın ve bağırsak tembelliğin önlenmesinde çok yararlıdır.Günde 25-35 gram arasında lif almamız gereklidir.Bu miktar günde 5 porsiyon liften zengin gıdalar tüketerek,yani 3 porsiyon sebze,2 porsiyon meyve,6 porsiyon tahıl ve kuru baklagiller tüketerek sağlanabilir.Günde 50-60 gramın üzerindeki aşırı tüketim ise kalsiyum,demir,çinko gibi bazı mineralleri bağlayarak vücuttan atılmalarına yol açabilir.

    Kalsiyum,
    Kalsiyum bebeğinizin gebeliğin 8.haftasından itibaren oluşmaya başlayan kemik ve dişlerin gelişimi içi gerekli bir mineraldir.Kalsiyum organizmanın çalışmasında kilit rol oynar.Vücuttaki kalsiyumun %99’u kemiklerde ve dişlerde bulunur.Geriye kalan %1 ise kanda ve yumuşak dokulardadır.Kandaki kalsiyum azaldığında kemikteki kalsiyum dolaşıma geçerek hayati fonksiyonların devamını sağlar.Dolayısıyla besinlerden yeterli kalsiyum alınmadığında,kemiklerdeki kalsiyum azalacaktır.Gebelikte,normalde gerek duyduğunuz miktarın iki katı kadar kalsiyum gereklidir.

    Demir
    Demir bebeğin ve annenin ana ihtiyaçlarından biridir.Gebelikte,hem bebeğin doğumundan sonra kullanacağı demirin depolanması hem de gebelik nedeniyle artan kanınıza yeterli oksijenin taşınabilmesi için normalden fazla demire ihtiyaç vardır.En iyi kaynakları karaciğer ve tüm kırmızı etler,yumurta(sarısı) kurubaklagiller pekmez,yeşil yapraklı sebzeler,domates, kuru yemişlerdir .Hayvansal yiyecekteki demir, sebze ve kuru meyvelerde olandan daha kolay emilir. Et yerine de geçen kuru baklagillerin haftada 2-3 kez tüketilmesi gerekmektedir Alınan demirin yararlılığının artması için C vitamininden zengin gıdalarla birlikte alınması gerekmektedir.

    C vitamini
    C vitamini demirin bağırsaklardan emiliminde,vücudu hastalık etkeni mikroorganizmalara karşı immun(bağışıklık) direncinin arttırılmasında ve metabolizmamızdaki pek ok biyokimyasal süreç için gerekli bir vitamindir.Gebelikte C vitamini gereksinimi metabolizmanın hızlanmasına bağlı olarak artmaktadır.C vitamini portakal,limon,kırmızı ve yeşil biber, domates, çilek, greyfurt, karnabahar,lahana,bürüksel lahanası gibi pek çok taze sebze ve meyvede bulunur.Vücutta depolanamadığı içi her gün beli bir miktar alınmalıdır.Uzun süre saklanan ve pişirilen besinlerde C vitamininin çoğu kaybolur.Uzun süre beklemiş,doğal içerikli olmayan,konserve ve benzeri gıdaların da tüketilmesi sakıncalıdır.