Başarılı Olmanın Yolları!!

Liseler bölümünde yer alan bu konu Rebel Angel tarafından paylaşıldı.

  1. Rebel Angel

    Rebel Angel Harbi Kız

    Amaçlarınızı Belirleyin

    Başarı için, öğrencinin hayattan ne beklediğini amacının ne olduğunu bilmesi gerekir.
    Başarılı olmanın tek ve mutlak ölçüsü iyi bir üniversiteye girmek, herkesin gıpta ettiği bir mesleğe sahip olmak değildir. İnsan, yetenekli olduğu çok değişik alanlarda, severek yapabileceği çeşitli işlerde kendini ortaya koyabilmişse, yaşamdan zevk alan biri ise, başarılı olmuş demektir.
    Hayatta en büyük amaç mutlu olmaktır. Her şey bunun uğruna yapılmaktadır. Ancak herkesin mutlu olmak için kullandığı araçlar farklıdır.
    Sizler, üniversite sınavlarına hazırlanırken, sizi mutlu edecek, severek yapabileceğiniz bir mesleği elde etmeye çalışıyorsunuz. Ancak sizi mutlu edecek mesleği ya da meslekleri önceden belirlemiş olmanız, çalışmanız için size çok önemli bir yol gösterici olacaktır.
    Çalışmanızın yönünün belirlemek ve çalışma isteğinizi sürekli tutmak için yapmanız gereken en önemli şey, sizi ilerde mutlu edecek yolu belirlemektir. Neye ulaşmak için çalıştığınızı bilmeniz gerekir.(Bkz. “Meslek Seçimi ile İlgili Bilgiler” Bölümü)
    Planlı ve Programlı Çalışın

    Amacınıza ulaşmak için hangi dersi ne kadar çalışacağınızı, ne zaman çalışabileceğinizi, ne kadar gayret göstermeniz gerektiğini bilmelisiniz.
    Zamanı israf etmemek, en sağlıklı şekilde değerlendirmek için, her etkinliği planlayarak yapmak gerekir. En kullanışlı çalışma planı, haftalık olandır. Haftalık çalışma planı yaparken, her gün, hangi saatlerde hangi etkinliği yaptığınızı düşünerek, her etkinlik için belli zamanlar ayırın. Dersi en verimli çalışabilmeniz için yapmanız gereken şey, dersinizi engelleyecek etkenlerin en az olduğu saatleri çalışmaya ayırmaktır.
    Bunu saptadıktan sonra yapacağınız şey ise, çalışmanız gereken dersleri, belirlediğiniz saatlere dengeli olarak dağıtmaktır.
    Planlı Çalışmanın Yararları

    • Her işe daha rahat zaman ayırmanızı ve yapmak istediğiniz şeyleri daha huzurlu yapmanızı sağlar.
    • Hangi dersi çalışacağınıza karar vermemekten dolayı zaman kaybetmenizi, bir dersi bırakıp diğerine geçmenizi önler.
    • Her derse yeterince zaman ayırmanın verdiği bir güven sağlar.
    • Günü gününe çalışma nedeniyle,sınav öncesi çalışma süresini kısaltır, sınav paniğini önler ve çalışma verimini yükseltir.
    • Öğrenilecek konunun kısa bir zamana sıkıştırılması yerine, uzun zamana yayılarak daha kalıcı ve etkili olmasını sağlar.
    • Anne-babanız ile aranızda ders çalışma konusunda çıkabilecek anlaşmazlıkları önler.
    • Bilinçli bir plan yapmanız, derse kendinizi daha kolay vermenizi sağlar.
    Plan Yaparken Nelere Dikkat Etmeniz Gerekir?

    • Derslerin planını dengeli olarak yapın, belli derslere ağırlık vererek, çalışılması gereken diğer dersleri ihmal etmeniz, amacınıza ulaşmanızı güçleştirir.
    • Günde kaç saat çalışılması gerektiği, öğrenciden öğrenciye değişmektedir. Günlük çalışma süresi, öğrencinin öğrenme kapasitesine, temel bilgisine, derslerdeki eksiğine göre değişir. Bugüne kadar hiç çalışma alışkanlığı edinmemiş bir öğrenci, başlangıçta daha az bir çalışma ile başlayıp, gittikçe arttırabilir. Günlük ortalama çalışma süresi olarak 4-5 saat verilebilir. Bu ihtiyaca göre azalır ya da artabilir.
    • Ara vermeden yapılan uzun süreli çalışma da, sık aralarla, uzun dinlenmeli olarak yapılan kısa çalışma da verimsiz olur. En uygunu, 40-50 dakikalık çalışma sonunda 5-10 dakika bir ara vererek derse devam etmektir. Farklı özellikteki derslere geçerken verilen ara biraz daha uzun olabilir.
    • Planınızda derslere vereceğiniz çalışma sürelerini, öğrenmeğiniz dersin özelliğine ve sizin o dersteki başarı durumunuza göre ayarlamanız gerekir.
    • Aynı tür çalışma gerektiren derslerin ard arda gelmesi yerine, değişik çalışma gerektiren derslerin ard yarda gelmesine çalışın. Örneğin problem çözme gerektiren bir dersin arkasına okuma, anlatma, yazma gerektiren derslerin gelmesi uygun olabilir.
    • Zor dersleri en rahat anlayabileceğiniz saatlere yerleştirin. Araştırmalar, en verimli çalışma saatlerinin sabahın erken saatleri, öğleden sonra 14-16 arası olduğunu ayrıca, yatmadan önce yapılan tekrarların yararlı olduğunu ortaya koymakla birlikte, verimli çalışma saatleri öğrenciden öğrenciye değişmektedir.
    • Tekrar için ayırdığınız saatler, genellikle dersin sınıfta öğrenildiği zamana yakın saatler olmalıdır. Çünkü dersin sınıfta işlendiği gün tekrar edilmesi unutma olasılığını azaltır, öğrenmeyi pekiştirir. Ayrıca derse gitmeden önce hazırlık yapılması da öğrenmeyi kolaylaştırır, dersi daha iyi izlemeye yardımcı olur.
    • Çalışma planınızda, derslerinizi mümkün olduğunca günün aynı saatlerine yerleştirmeniz yararlı olur. Böylece her gün o saatlerde derse kendinizi daha kolay verebilirsiniz.
    • Planınızda ilk çalışacağınız saate sevdiğiniz bir dersi koymanız, yine planınızı daha kolay uygulamanıza, kendinizi derse daha kolay vermenize yardımcı olacaktır.
    • Yemeklerden hemen sonra çalışmaya başlamayıp, yemekten yaklaşık yarım saat kadar sonra derse oturmanız daha yararlı olacaktır.
    • Planınızda, televizyon, müzik, arkadaşlık, kitap okuma gibi etkinliklerle ders çalışma saatlerini birbirinden ayırarak, bu etkinliklere de belli süreler vermeniz, çalışma saatlerinde aklınızın diğer etkinliklere takılmasını önleyecektir.
    Şunu da önemle belirtmek gerekir ki, yeterince uykuya, dinlenmeye, rahatlatıcı, keyif verici etkinliklere zaman ayırmadan çalışmaya gereğinden fazla zaman ayırmak, bir süre sonra bıkkınlığa neden olabilir. Bu nedenle asıl dikkat edilmesi gereken şey, çalışmaya çok fazla yer verip, bunun bir bölümünü verimsiz geçirmek yerine, çalışma sürelerini en verimli şekilde kullanma yollarını bilmektir. Bu durum da, çalışma için daha az süre yeterli olur.
    Ders çalışmaya başlayabilme davranışı “karar vermeyi” gerektirir. Çalışmaya başlamak için karar verebilmemiz ise ders çalışmaya yönelik olarak bildiklerimiz ile inandıklarımız arasındaki uyuma bağlıdır.
    Programlı bir çalışmanın temelinde yatan en önemli unsur “zaman denetimi”dir. Bizler zamanımızı planlayarak geleceğimizi bugüne taşırız. Aslında her öğrenci için zaman aynıdır. Her öğrenci için bir gün 24 saat, bir hafta 7 gündür. Önemli olan bu zamanı saptadığımız hedefler ve öncelikler doğrultusunda kullanmamızdır.
    Hedeflerimizi belirleyebilmemiz için şöyle bir liste yapabiliriz.
    • Hayat Amaçları (Uzun Vadeli)
    • Bir yıllık amaçlar (Orta vadeli )
    • Bir aylık amaçlar (Kısa vadeli)
    10 yıl sonra neleri 1 yıl sonra neleri 1 ay sonra neleri başarmış olmayı isterdiniz?
    Elektrik Mühendisi Üniversiteyi Deneme sınavında olmak isterdim. Kazanmak isterdim. Başarılı olmak isterdim.
    Görüldüğü gibi bu hedeflerin hepsi birbirini tamamlayan ve biri olmazsa diğerinin de olamayacağı türdeki hedeflerdir.
    Belirlediğimiz amaçlara ulaşabilmemiz için günlük faaliyetlerimizi “öncelik sırasına” almamız gerekir.
    Bir gün içinde yapılabilecek faaliyetleri alt alta yazalım.
    • TV seyretmek
    • Arkadaşlarla buluşmak
    • Ders çalışmak
    • Müzik dinlemek
    • Yemek
    • Uyku
    Şimdi de her faaliyetin önem derecesini belirleyelim.
    • A. En yüksek öncelik (önem) derecesine sahip (olmazsa olmaz grubu)
    • B. Orta derecede öneme sahip (olmalı grubu)
    • C. Düşük önem (öncelik) derecesine sahip (olsa da olur olmazsa da grubu)
    Planlama yapabilmemiz için kuralımız, A grubu faaliyetleri bitmeden B; B grubu faaliyetleri bitmeden, C grubu faaliyetlerine geçmemek.
    Bizler programlı çalışarak daha önce belirlediğimiz önceliklere göre hareket etmiş oluruz. Böylece ilk önce sosyal faaliyetlere evet, derse hayır demek yerine; ders çalışmaya evet demeyi, sosyal faaliyetleri de ödül olarak almayı başarabiliriz. Çalışma programı,zamanımızı kontrol altına almamız konusunda bize yardım ederken, aynı zamanda ”hangi dersin hangi konusundan” çalışmaya başlayacağımızı da tespit eder. Planlamamızı yapıp, hedeflerimizi belirledikten sonra, bizi hedefimize ulaştıracak olan çalışma programı hazırlayabiliriz. “Ders Çalışacağım “ düşüncesiyle giden bir öğrenci bu dersin hangi konusundan çalışmaya başlayacağını düşünerek zaman kaybedecektir. Oysa “Ben bugün Matematik dersinin Sayılar konusunu çalışacağım.” Derse, daha sağlıklı bir yol izlemiş olacaktır.
    Çalışma programı denince aklımıza gelen şey “tekrar programı” olmalıdır. Sadece belirli saatlerde derse oturulan, belirli saatlerde mola alınan bir çizelge akla gelmemelidir. Programımız günlük tekrarı mutlaka içermelidir. Unutmayın ki öğrendiklerimizin %40’ını ilk 20 dakikada, % 55’ini 1 saatte, %65’ini 9 saatte, %80’ini 24 saatte unuturuz.
    Günlük yaşamda kontrol altına alamadığımız durumlarla karşılaşılabileceği dikkate alınmalıdır. Programımız günlük ya da haftalık olarak düşünülmeli, her programın bir amacının olması sağlanmalıdır. Programı derslere verdiğimiz önemli bir randevu gibi düşünebilir, çalışmaya daha kolay başlayabiliriz. Programımızı oluştururken dikkat edeceğimiz noktalar arasında konuları bilme oranımız ve amacımıza göre hangi konulara öncelik vereceğimizin belirlenmesi gerekir. Programlı çalışma size bir pusula görevi görecek ve hedefinize ulaşmada size yardım edecektir.
    Günlük çalışma programı

    • O gün öğrenilen konuların tekrarı ve test çözümü,
    • Ödevlerin tamamlanması,
    • Bir gün sonra işlenecek konuların ön hazırlığı
    konularını içermelidir.
    Öyleyse Program;
    • Zamanı etkin şekilde kullanmanızı,
    • Neye, nereden başlayacağınıza karar vermenizi,
    • Bilgilerinizi ne kadar özümsediğinizi görmenizi,
    • Ne zaman dinlenip, ne zaman çalışacağınıza karar vermenizi,
    • Geleceğinize bir adım daha yaklaşmanızı
    kolaylaştıran çok önemli bir araçtır.
    Planınızı Uygulamakta Güçlük Çekiyorsanız:

    Tüm bu sıraladığımız özelliklere dikkat ederek plan yaptığınız halde kendinizi derse veremiyorsanız; temel bilgi eksikliği nedeniyle ya da dersi anlayamadığınızdan çalışmayı istemiyor olabilirsiniz. Bu durumda “Sosyal Dersleri Çalışırken” ve “Matematik-Fen Derslerine Çalışırken” bölümlerini inceleyin ve yazılanları uygulamaya çalışın.
    Böyle bir durum söz konusu değil de güvensizlik, kazanamama korkusu vb. olumsuz duygu ve düşüncelerle kendinizi derse veremiyorsanız öncelikle bundan kurtulmaya çalışın. Bu durumda, elinizdeki kitapçığın “Sınav Kaygısı” bölümünü dikkatlice okuyun, önerileri uygulamaya çalışın.
    1- Belirli Bir Çalışma Odası yada Köşesi Düzenleyin

    Evin değişik yerlerini değil, belli bir yerini çalışma yeri olarak hazırlayın. Hep aynı yerde çalışmak, çalışacağınız yere geldiğinizde kendinizi derse daha kolay vermenizi sağlar. Çalışma davranışı için uyarıcı bir rol oynar.
    En uygun çalışma ortamı şöyle olmalıdır:
    • Üzerinde çalışmak için tüm araç ve gereçlerin (kitap, defter, kalem, kağıt, silgi vb.)
    • Oda ısısı ne çok soğuk, ne çok sıcak olmamalıdır.
    • Oda sık sık havalandırılmalı, düzenli ve temiz olmalıdır.
    • Çalışma ortamında radyo, teyp, televizyon gibi dikkat dağıtabilecek nitelikte fazla resim, fotoğraf, afiş, poster gibi uyarıcılar olmamalıdır.
    • Çalışma masası ve odası sadece ders çalışmak için kullanılmalıdır.
    2- Masa Başında Oturarak Çalışın

    Uzanarak ya da yatarak çalışmak yerine masa başında oturarak çalışmak, dikkatin daha uzun süreli derste kalmasını kolaylaştırır. Uzanarak, yatarak, masanın üzerine abanarak ya da sandalyede geriye yaslanarak çalışmak, çalışırken kısa sürede dikkatin dağılmasına, hemen gevşemeye ve uykuya neden olan davranışlardır.
    Çalışma masanızda, ders dışı faaliyetlerde (mektup yazmak, kitap okumak, hayal kurmak, günlük yazmak, şiir yazmak vb.) bulunmayın.
    3- Dersi Ezberlemeden Öğrenmeye Çalışın

    Öğrenmeye çalıştığınız konuyu ezberlemekten kaçının. Ezberleyen öğrencide yorum yapma, bağlantı kurma, sebep-sonuç ilişkisini görme, ana fikir bulma gibi yetenekler gelişmez. Ayrıca ezberlenen bilgi ile sınav soruları arasında bağlantı kurmak zor olur. Bu nedenle mutlaka çalışılan konularla ilgili bol ve değişik soru örnekleri çözmek gerekir. Çözülemeyen sorular mutlaka tekrar edilmelidir.
    Sosyal Bilimler Derslerini Çalışırken:
    Sosyal dersler, amaçsız okunduğu zaman, kısa sürede sıkıcı hale gelir, uyku getirir ve derse istek azalır. Bu nedenle çalışmanız gereken konuyu, mutlaka hangi amaçla okuduğunuzu, size gerekli bilgilerin neler olduğunu belirleyerek okuyunuz. Böylece, hem amacınıza ulaşmak için daha yoğun dikkat harcadığınız için uyanık kalacaksınız, bu sıkılmanızı önleyecek, hem de okuduğunuz bölümlerde size gerekli bilgileri ararken, gereksiz ayrıntıları ezberlemekten uzaklaşacaksınız.
    Sosyal dersleri çalışırken şu sırayı takip edebilirsiniz:
    • Önce konuyu, geriye dönüşler yapmadan, duraklamadan süratle bir kez okuyun.(Çok kısa bir zaman alır.)
    • Tekrar başa dönerek ara başlıklardan, ana başlıklardan koyu yazılmış yerlerden yararlanarak konunun size ne kazandıracağını, hangi amaçla okuyacağınızı belirtmek üzere sorular çıkarın, varsa başka kaynaklardan konu ile ilgili soruları ekleyin. Böylece, konunun size hangi soruların cevabını vereceğini belirlemiş olursunuz.
    • Sorularınız, konudaki bilgilerin özelliğine göre; tanımlarla, benzerlik ve ayrılıklarla ilgili ne, nasıl nerede, ne zaman şeklinde, örneklerle ilgili sorular olabilir.
    • Çıkardığınız soruların cevabını bulmaya çalışarak konuyu daha dikkatli olarak tekrar okuyun. Böylece ayrıntıları daha kolay atarsınız, bir sorunun cevabını aradığınız için daha dikkatli okursunuz ve daha az sıkılırsınız.
    • Bulduğunuz cevapları, daha önce çıkardığınız soruların karşısına yazın.
    • Tema haline getirilebilecek bölümleri tema haline getirin.
    • Çıkardığınız soru ve cevaplarla, varsa şemaya bakarak konuyu bir kez anlatın.
    • Son kez parçalar, sorular arasında bağlantı kurmaya çalışarak konuyu bütünleştirip, hafızadan tekrarlayın.
    • Hatırlayamadığınız bölümleri tekrar ele alın.
    Bu şekilde çalışma, bir konuyu uzun süre çalışıp zaman kaybetmenizi, ezberlemenizi, gereksiz ayrıntıları yüklenmenizi önleyecek, aynı zamanda elinizde konu ile ilgili önemli notların olması da, sınav öncesi tekrarlarda size zaman kazandıracaktır.
    4- Çalışmanızı Değerlendirin

    Çalışmanızın sonunda, kendinizi değişik sorularla, problemlerle değerlendirin. Cevaplayamadığınız soruların ait olduğu konuları tekrar ele alın. Özellikle, ara ve deneme sınavları sonunda, boş bıraktığınız, yanlış yaptığınız sorular üzerinde durarak, bu konuları tekrar çalışın. Çalışırken şunlara dikkat edin.
    • Soruların hangi konudan ve konunun hangi bölümünden çıkarıldığını belirleyin.
    • Tuttuğunuz notlardan, kaynak kitaplardan, ders kitaplarından o bölümü inceleyin.
    • Soruları çözmekte yine güçlük çekiyorsanız, önceki yıllardan konu ile ilgili temel bilgi eksikliğiniz olup olmadığını inceleyin. Eksiğiniz varsa Lise-1 ve Lise-2 kitaplarından da ilgili bölümleri tekrar gözden geçirin.
    • Anlama gücünüzü geliştirin. Öğrenme anlamaktır. Öğrenmekte olduğunuz konu ile ilgili bilgileri nerede ve nasıl uygulayabileceğinizi kendinize sorun.
    • Yine anlamakta güçlük çekiyorsanız. İlgili ders öğretmenine sorun.
    5- Kaynaklardan Yararlanın

    Çalıştığınız dersle ilgili, anlamakta güçlük çektiğiniz konu olduğunda, değişik kaynaklardan yararlanın. Elinizin altında test kitapları, yardımcı kitaplar, ders kitapları, sözlük, ansiklopedi gibi kaynaklar bulunsun.
    6- Zorlandığınız Dersi Bir Kenara Bırakmayın

    Özellikle Matematik ve bazı Fen derslerinde zorlanan öğrencilerin, o dersleri tamamen bırakıp hiç çalışmadıklarını görüyoruz. Bu öğrenciler, bu derslerin içinde mutlaka kolay anlayabilecekleri konular olduğu bilmelidir.
    Çok zorlandığınız bir dersin, tüm konularını öğrenmeye çalışıp, güveninizi yitirerek dersten uzaklaşmak yerine, anlayabileceğiniz konulardan çıkabilecek soruları çözerek, kazanma şansınızı arttırabilirsiniz.
    7- Kendinizi Çalışmaya Zorlayın

    Yukarıda açıklamaya çalıştığımız verimli ve etkili ders çalışma yöntemlerini uygulamak, tamamen bir irade ve iç disiplin olayıdır.
    Ders çalışmak için iyi bir nedeniniz varsa, kendinizi biraz zorlayarak, çalışma sırasındaki güçlükleri tek tek ortadan kaldırmanız zor olmaz. Yeter ki ne istediğinizi bilin, çalışmak için kendinize iyi bir zemin hazırlayın ve öğrenmeyi isteyin. Gerisi kendiliğinden gelecektir
     
  2. SYSTEM

    SYSTEM Üye

    Güsel Ama Uyguluyonmu Ki
     
  3. Rebel Angel

    Rebel Angel Harbi Kız

    ewt güsel bilgiler ama uygulayan kim:D:D
     
  4. gizems

    gizems HaRbİ PrEnSeS

    salla ya kim uygular ...;)
     
  5. icraatci

    icraatci Yeni Üye

    uygulamamak için yazmışlar
     
  6. AtlıBey

    AtlıBey Harbi Aktif Üye

    yha yaramazlar başarılı olmak istemio ben olmak istiom ama beni yoldan çıkarıolar derste konuşturuoular ben de konuşuom :D:D
     
  7. 1mmorta1

    1mmorta1 Yeni Üye

    güsel paylaşımm ama uyamıorum beni hep konuşturuolar derste yha yanımda arkamda iki manyak var :D
     
  8. RÜZGARINOĞLU72

    RÜZGARINOĞLU72 Yeni Üye

    arkaaslar ben bu programı uyguladım ve basarılı oldum bence sizde denemelisiniz
     
  9. RÜZGARINOĞLU72

    RÜZGARINOĞLU72 Yeni Üye

    cok gusel bı program herkes denesin lütfen
     
  10. MaVi_HoRoZ

    MaVi_HoRoZ Üye

    BEnle bu yazanlar arasında uçurumlar var
     
  11. şeker

    şeker Üye

    ARKADAŞLAR BEN DAHA BURAYI OKUMADAN ÖNCE BUNLARI YAPIYORDUM ZATEN BAŞARILI DA OLUYORDUM.BUNU UYGULAYIN GÖRECEKSİNİZ.BEN 8.SINIF ÖGRENCİSİYİM.6. SINIFTA 405 PUAN ALDIM SBS DEN VE 7.SINIFTA BU PROGRAMA UYDUM 484 PUAN ALDIM ARADAKİ UÇURUMA BAKIN BENCE HERKES DENEMELİ.OKULDA BENİ DE KONUŞTURMAYA ÇALIŞANLAR VAR FAKAT YA BAGIRARAK SUS DİYORUM YA DA HOCA YA SÖYLÜYORUM BU KADAR BASİT ARKADAŞLAR.HİÇBİR ŞEY SİZE ENGEL OLMASIN.EN YAKIN ARKADAŞINIZ BİLE!!!!
     
    Son düzenleme moderatör tarafından: 2 Nisan 2012
  12. xisyankarx

    xisyankarx !!!.isyankar.!!!

    katılıyorum yararlı bilgiler için tşkler:D
     
  13. ozanoren

    ozanoren Üye

    Hepsini deil ama bazılarını uyguladım ve süper bi anadolu lisesi kazandım :):) keske daha cok calıssaydımda daha güzel bi lise kazanabılseydım dıyorum... Haa bu arada kurallar cignenmek icin vardır :):)

    By_!LL€q@L
     
  14. ınna

    ınna Yeni Üye

    yararlı bilgiler için çok çok teşekkürler.
     
    Son düzenleme moderatör tarafından: 2 Nisan 2012
  15. Mr.Jackson

    Mr.Jackson Sagopa Kajmer

    valla ben yeterince uyuyorum çünkü sbs gerçekten önmli 480 puanımı bu uygulamalara borçluyum...ayrıca 7. sınıftata 470 puanımı gerçekten çok önmli yazılar bunlar
     
  16. hayatboş

    hayatboş Yeni Üye

    ya yazılanlar tam bana gore cokda ıhtıyacım var.şeytan bırakırsa uygulamayı dusunuyom:D
     
  17. hayatboş

    hayatboş Yeni Üye

    ınna ismiyle kayıt olan 8.sınıf ögrencısı arkadasın soyledıklerının dogrulugunu yapıp gormeyı dusunuyom.anlatılanlar gercekten onemlı.lıse 2 ogrencısıyım ınş bu programı yaparssam derslerım daha ıyı olur...