Anka'nın son durumu

Gündem bölümünde yer alan bu konu Ömer tarafından paylaşıldı.

  1. Ömer

    Ömer Yönetici

    Anka'nın son durumu nedir?

    Türkiye’nin ilk yerli yapım insansız hava aracı ANKA’nın uçuş kontrol bilgisayarı İsrail malı çıktı. Genelkurmay, seri üretime geçme aşamasında bilgisayarların değiştirilmesini istedi. ‘Gömülü yazılım’ içeren bilgisayarlar, uçuş güvenliğini riske atabiliyor.

    Geçtiğimiz ay test uçuşu sırasında düşen ilk Türk ‘İnsansız Hava Aracı’ ANKA’nın uçuş kontrol bilgisayarının İsrail malı olduğu ortaya çıktı. Askerî kaynaklardan edinilen bilgiye göre, İsrail’den alınan parça büyük rahatsızlık meydana getirdi. Genelkurmay yetkililerinin, ANKA’nın seri üretime geçmesinin ardından uçuş bilgisayarının değiştirilmesini istediği belirtildi. Türk Havacılık ve Uzay Sanayii’nde (TUSAŞ) bundan sonra üretilecek araçlar için yerli uçuş bilgisayarının geliştirileceği kaydedildi. Yurtdışından alınan uçuş kontrol bilgisayarlarında ‘gömülü yazılım’lar olduğu için bu durumun uçuş güvenliğini riske atabileceği ifade ediliyor.
    anka.jpg
    Türkiye’nin ilk yerli yapım insansız hava aracı ANKA, birçok test uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. Fakat projede bazı aksaklıklar başından beri devam ediyor. En son geçtiğimiz ay, yer kontrol istasyonuyla 20 saniye boyunca bağlantıyı kaybeden ANKA düştü ve kullanılamaz hale geldi. TUSAŞ, elindeki diğer prototiplerle testlere devam ediyor. Zaman’a konuşan askerî kaynaklar, “Bu tür projelerde hava araçları kaza yapabilir. Bazı gecikmeler yaşanabilir. Bunu normal karşılıyoruz. Fakat kritik öneme sahip donanımlar yerli olmalı. Uçuş kontrol bilgisayarının İsrail’den alınmış olmasını doğru bulmuyoruz. Seri üretime geçildiğinde, yerli uçuş kontrol bilgisayarı istediğimizi dile getirdik.” değerlendirmesini yaptı.

    Konuyla ilgili konuşan TUSAŞ yetkilileri, uçuş kontrol bilgisayarının İsrail’den alındığını doğrularken, içine konulan yazılımların ise tamamen milli olduğunu ifade etti. Yerli uçuş kontrol bilgisayarı için çalışmaların başladığını da dile getiren yetkililer, Genelkurmay’ın isteklerinin karşılanacağını açıkladı. Uçuş kontrol bilgisayarı aslında aküye benzer bir kutu görünümünde. Asıl kritik olan ise hava aracının temel uçuş fonksiyonlarını yöneten yazılımlar. Bunlar, motor, iniş takımları ve aviyonik üniteler gibi kritik fonksiyonları kontrol ediyor. Otopilot ve uçuş yönetim sisteminin icrasını sağlıyor. Hata yönetim mekanizmalarını işletiyor. Fakat uçuş kontrol bilgisayarının içindeki temel yazılımın, daha sonra yüklenen kodlarla çakışma ihtimali bulunuyor.

    Öte yandan Başbakan Tayyip Erdoğan ve Genelkurmay Başkanı Orgeneral Necdet Özel’in katıldığı son Savunma Sanayii İcra Komitesi (SSİK) toplantısından ANKA’nın geliştirilmesi ve daha kuvvetli bir motorla yenilenmesi kararı çıkmıştı. Buna göre bir sonraki ANKA silahlandırılacak.
     
    Son düzenleme: 8 Şubat 2015
  2. Ömer

    Ömer Yönetici

    Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı tarafından Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri ve NATO unsurlarının katılımıyla düzenlenen Anadolu Kartalı 2013/2 Eğitim Tatbikatında katılımcı ülkeler, harbe hazırlık seviyesini artırıyor.

    Konya 3. Ana Jet Üs Komutanlığında gerçekleşen tatbikata Türkiye 27 adet F-16, 8 adet F-4 muharip jet uçağı, 1 adet KC-135R uçağı, 1 adet C-130 uçağı ve 1 adet CN-235 uçağı, Suudi Arabistan Hava Kuvvetleri 8 adet F-15C muharip jet uçağı, Birleşik Arap Emirlikleri Hava Kuvvetleri 6 adet F-16 muharip jet uçağı, NATO 2 adet Havadan İhbar Kontrol (AWACS) Uçağı katılıyor. Tatbikatta 525 yabancı, 540 milli olmak üzere toplam 1065 personel görev alıyor.

    Eğitim tatbikatında görevlerin eş zamanlı veya çok kısa sürede değerlendirilmesi maksadıyla kullanılan Hava Muharebesi Gösterim Sistemi ve Görev Sonu Değerlendirme Sistemi gibi eğitim yardımcıları da dikkate alındığında Anadolu Kartalı'nın katılımcı unsurların harbe hazırlık seviyelerini artırdıkları ileri seviye bir müşterek eğitim ortamı olarak tanımlandı. Yaklaşık 400 kilometre derinlik ve 300 kilometre genişlikteki büyük bir hava sahası olan Anadolu Kartalı hava sahasında eğitimler gündüz yapılıyor.

    Eğitimin maksadının milli ve yabancı unsurların gündüz müşterek harekat yapma imkan ve kabiliyetlerini geliştirmek ve kuvvetler arası karşılıklı desteği artırmak, gerçeğe yakın harekat ortamında basitten zora doğru giden jenerik bir senaryo dahilinde, av uçakları ve konuşlu hava savunma silah sistemleri ile korunmakta olan taktik ve stratejik hedeflere karşı karma hava harekatı görevlerinin planlama ve icrasını sağlayarak, katılımcıların eğitim seviyelerini yükseltmek olduğu bildirildi. Yeni taktik ve tekniklerin denenmesine de imkan sağlanıyor.

    Tatbikat, basitten zora doğru giden harekat ortamının canlandırıldığı jenerik bir senaryo dahilinde hava harekatı ağırlıklı olarak yapılıyor.

    KOMUTANLARA BRİFİNG

    Anadolu Kartalı 2013/2 Eğitimi hakkında Hava Kuvvetleri Komutanı Orgeneral Mehmet Erten, Suudi Arabistan Hava Kuvvetleri Komutanı Korgeneral Fayyadh Bin Hamid Al Ruwaili, Kral Abdülaziz Hava Üssü Komutanı Tümgeneral Abdulgani Al Subaiti, Suudi Arabistan Ateşesi Tuğgeneral Muhammed Al Shoail, Birleşik Arap Emirlikleri Harekat Başkanı Tuğgeneral Abdullah Muhammed Khuydm Niyadi, Birleşik Arap Emirlikleri Ateşesi Tuğgeneral Muhammet Rashed Alkhyeli, 1. Hava Kuvvetleri Komutanı Hava Korgeneral Abidin Ünal ve 3. Ana Jet Üs Komutanı Hava Pilot Tuğgeneral Yılmaz Özkaya'ya brifing verildi. Komutanlar kırmızı ve mavi birliklerin hava harekatını takip ederek bilgi aldı.

    Brifingin ardından yerli ve yabancı katılımcılara Türk İnsansız Hava Aracı ANKA tanıtıldı. 3. Ana Jet Üssü üzerinde uçarak yüksek çözünürlükte görüntü çeken ANKA'dan alınan anlık görüntüler ekrana yansıtıldı. Yabancı katılımcılar ANKA hakkında detaylı bilgiye sahip oldu. (İHA)
     
  3. Ömer

    Ömer Yönetici

    Yeni Nesil Yüksek Performans ANKA Blok B', bugün ilk uçuşunu başarı ile gerçekleştirdi.

    2013 yılında Blok A konfigürasyonuna yönelik kabulleri tamamlanan ANKA İnsansız Hava Aracı Sistemi'nde elde edilen deneyimler ile geliştirilen 'Yeni Nesil Yüksek Performans ANKA Blok B', bugün ilk uçuşunu başarı ile gerçekleştirdi.

    Otomatik kalkış ve iniş ile yapılan ilk uçuşta, farklı otopilot ve iniş modlarının testleri eksiksiz tamamladı.

    Blok A uçağında taşınmakta olan EO/IR kameraya ek olarak, SAR/ISAR/GMTI radarı taşıyabilen sistem, faydalı yük taşıma kapasitesi ile yeni nesil entegrasyon projeleri için de önemli bir alt yapının sağlandığı belirtildi.